BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Oktober 16, 2011

Vitamin E Punca Kanser Prostat - Masa Depan Produk Multi-Vitamin Berubah Arus

Vitamin E Boleh Menjadi Penyebab Barah Postat - Masa Depan Produk Multi-Vitamin Berubah Arus

Vitamin E yang diambil secara berlebihan nampaknya boleh mengundang penyakit kanser ke dalam diri manusia. Ini semakin membenarkan apa yang sering disebut di dalam hadis dan gaya hidup Islamik, di mana hindari perbuatan berlebih-lebihan. Berhenti makan sebelum kenyang, mempunyai maksud yang cukup mendalam mengenai kesihatan manusia. Adakah berita ini akan menyebabkan kemerosotan jualan produk multi-vitamin di pasaran? Sama-sama kita tunggu dan lihat.

BERITA HARIAN - NEW YORK: Lelaki yang mengambil vitamin E setiap hari berkemungkinan mendapat barah prostat berbanding mereka yang tidak mengambil makanan tambahan itu, lapor satu kajian yang dijalankan terhadap 35,000 orang di Amerika Utara.

Ini bermakna sejak lebih sedekad, seorang atau dua lelaki daripada 100 yang mengambil vitamin E dijangka mendapat kanser prostat, kata penyelidik yang hasil kajiannya diterbitkan dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika. “Jika anda sudah cukup dengan vitamin ini dalam sistem anda, berlebihan tidak akan membantu langsung malah jika terlalu berlebihan akan mendatangkan mudarat,” kata seorang penulis kajian itu, Eric Klein dari Klinik Cleveland. Kajian itu mendapati wanita tua yang mengambil vitamin pelbagai mempunyai kadar kematian lebih tinggi sedikit berbanding mereka yang tidak.

“Keputusan mendapati mengambil vitamin bukan hanya tidak membantu tetapi boleh memberi mudarat kepada mereka yang tidak mengalami kekurangan vitamin, tambah Klein.

Klein dan rakan penyelidiknya tidak jelas bagaimana vitamin E boleh meningkatkan risiko kanser prostat dan kajian terdahulu tidak menunjukkan sebarang bahaya vitamin itu. – Reuters