BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Ogos 04, 2018

Ulasan Filem Mamma Mia 2 - Here We Go Again (2018)


Filem Mamma Mia! Here We Go Again adalah sebuah filem tentang seorang anak gadis, Sophie yang ingin menjadikan impian mendiang ibunya, Donna, sebagai satu kenyataan. Sarat dengan imbas kembali zaman muda Donna yang baru tamat pengajian dan mengambil langkah berani memulakan kehidupan sendiri di sebuah pulau dengan tiga lelaki tampan yang merupakan ayah kepada Sophie.

Seperti Mamma Mia! yang pertama, sekuelnya ini turut mengulangi lagu-lagu ABBA dan kali ini lebih banyak dinyanyikan oleh Donna yang masih muda. Jalan ceritanya agak menyentuh hati, berkisarkan tentang kesetiaan dalam percintaan dan hubungan antara anak dengan ibu bapanya. Filem Mamma Mia! Here We Go Again melihat penyatuan keluarga besar.

Kemunculan Cher atau Ruby yang merupakan nenek kepada Sophie meningkatkan lagi keseronokan muzikal apabila Ruby menyanyikan lagu Fernando. Nyanyian Cher dan Andy Garcia memang mempesonakan. Vokal yang sangat hebat.

Secara jujurnya, pada mulanya saya rasa filem Mamma Mia! Here We Go Again ini adalah sebuah filem parodi kerana aksi lakonan dan babak-babak yang agak saya rasa agak kelakar di sepanjang cerita. Namun pada pertengahan cerita, watak-watak mula kelihatan berlakon dengan bersungguh-sungguh. Sehinggalah ke babak Ruby dan Fernando, filem ini entah kenapa menjadi sangat kelakar bagi saya. Bagaikan sebuah filem spoof.

Filem Mamma Mia! Here We Go Again, kekuatannya adalah pada lagu-lagu ABBA. Setiap jalan ceritanya dibina untuk membangunkan lagu-lagu tersebut dalam bentuk visual. Boleh dikatakan filem ini adalah didedikasikan untuk mendiang Donna, dengan seluruh ahli keluarga dan sahabat baik Donna muncul menyokong kewujudan hotel tersebut.

Tidak ada konflik yang ketara di dalam filem ini. Semua masalah diselesaikan dengan mudah pada penghujung cerita. Ia adalah filem muzikal santai, dengan latar warna biru, kuning dan putih di sepanjang cerita. Dan ya, babak Ruby dan Fernando adalah babak paling diingati sepanjang cerita ini. Tahniah Cher dan Andy Garcia kerana mempersembahkan babak tersebut dengan sangat menarik!