BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Ogos 04, 2018

Ulasan Filem Siberia 2018


Keanu Reeves adalah salah seorang penerbit bagi filem Siberia. Kisah seorang pedagang berlian yang terjebak dengan dunia penjenayahan yang serba gelap. Filem ini boleh dikategorikan sebagai filem thriller romantik dengan pengakhirnya yang tragis. Saya jangkakan ramai penonton tidak menyukai bagaimana filem ini berakhir tetapi bagi mereka yang pro tentang hak-hak seorang isteri, barangkali inilah antara pengakhiran yang paling disukai.

Filem Siberia yang juga dilakonkan oleh Keanu Reeves, mengandungi unsur lucah yang agak ketara. Daripada seorang pedagang berlian, selepas terperangkap dengan penipuan dan pengkhianatan, sempat pula menjalinkan hubungan dengan seorang gadis Russia bernama Katya. Lucas membawa masuk budaya kuning dari Amerika ke Russia. Anehnya, adik-beradik lelaki Katya, yang bersifat terbuka, dapat menerima kehadiran Lucas biarpun Lucas tanpa sengaja, menyakiti hati Katya. Dialog popular Lucas terhadap Katya, "Adakah kamu sudah mula membenci saya sekarang?"

Ternyata Lucas sudah bersedia untuk dibenci. Namun Katya tidak membenci Lucas. Adik-beradik Katya sanggup memaafkan Lucas. Kedegilan Katya telah menjebakkan dirinya dalam dunia gelap pasaran berlian yang dilalui oleh Lucas. Adegan lucah bermula lagi, diselit dengan penyesalan dan perasaan tersinggung. Lucas menyesal membawa Katya ke St. Peterburg.

Sifat Lucas yang bukan seorang suami yang setia kepada yang satu, dibalas pada penghujung cerita dengan satu babak mengejut. Apakah babak yang mengejut tersebut? Ia membuatkan penonton rasa kecewa, melihat mata Lucas terbeliak besar di penghujung cerita sebelum skrin gelap dengan tulisan putih memaparkan kredit, menandakan cerita sudah berakhir.

Filem Siberia, biarpun menjadikan Keanu Reeves sebagai bintangnya, tetapi ia tidak setanding dari segi aksi dengan filem John Wick. Pada permulaan cerita, barangkali ada penonton yang mengharapkan ada aksi atau kehandalan yang akan dipaparkan oleh watak Lucas, tetapi ternyata Lucas sekadar seorang manusia biasa yang lemah dan tidak begitu pandai bertempur. Kehebatan Lucas cuma pada wajahnya yang tampan dan mampu menarik perhatian wanita untuk jatuh hati dengannya, setia dengannya dan kekal setia biarpun disakiti.

Filem Siberia dianggap sebagai sebuah filem yang lemah tentang tujuan pengisahannya. Tidak ada kemahuan atau matlamat yang kuat. Apa yang dapat dilihat dalam filem ini secara kesimpulannya adalah tentang seorang pedagang berlian yang bermain kayu tiga, terjerat dengan janji-janji beberapa kumpulan penjenayah dan berakhir dengan musibah yang mengejutkan tetapi dirasakan bagus bagi sesetengah pihak. Padam muka kamu, Lucas!