BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Ogos 04, 2018

Ulasan Filem The Cured 2018


The Cured adalah filem drama seram, tentang seorang adik ipar yang menyimpan rasa bersalah terhadap kakak iparnya. Atas dasar kepercayaan keluarga akan dapat menerimanya kerana apa yang dilakukan terhadap suami kakak iparnya berlaku dalam keadaan di mana dia tidak dapat mengawal dirinya, Senan (watak utama) memberanikan diri untuk kembali ke rumah, selepas berjaya dipulihkan daripada sejenis penyakit yang menyebabkan penghidapnya menjadi kanibal ganas, seperti zombi.

Masyarakta dunia ternyata tidak dapat menerima kehadiran golongan The Cured, kerana dendam atas apa yang dilakukan mereka terhadap ahli-ahli keluarga mereka. Komuniti The Cured yang rasa tersisih mula merusuh, membentuk satu kumpulan pengganas dan memberontak.

The Cured barangkali adalah satu lagi genre baru yang dilihat dalam filem-filem Barat selain Hotel Artemis. Genre tentang golongan bekas zombi yang berjaya dipulihkan yang ingin membela nasib mereka daripada kecaman dan penindasan masyarakat manusia yang normal.

Filem The Cured juga tidak sesuai untuk pesakit jantung, kerana unsur-unsur mengejut dalam keheningan jalan ceritanya yang penuh sayu. Ia sesekali membuatkan anda rasa tenang atau termenung, dan sesaat kemudian kejutan yang boleh menggegarkan jantung melanda. Filem The Cured boleh dikategorikan sebagai filem drama seram thriller, kerana unsur-unsur penjenayahan, pengganas dan juga unsur-unsur seram.

The Cured sarat dengan penyesalan dan kesedihan. Ia bermula dengan kesedihan dan ia juga berakhir dengan kesedihan. Disebabkan jalan ceritanya yang sebegitu, seperti tagline 'The Cure Is Just The Beginning', ada kemungkinan filem ini ada sekuelnya, seperti filem 28 Days Later, 28 Weeks Later dan seumpamanya.