BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Julai 03, 2011

Kenaikan Gaji Pekerja Berkemahiran 15-20 Peratus

Permintaan terhadap tenaga kerja berkemahiran nampaknya semakin meningkat. Ini satu petanda yang baik untuk rakyat-rakyat Malaysia.

KUALA LUMPUR – Kelly Services (M) Sdn. Bhd. (Kelly Malaysia) meramalkan permintaan terhadap pekerja berkemahiran akan terus meningkat dalam sektor-sektor pertumbuhan dengan kenaikan gaji antara 15 hingga 20 peratus pada tahun ini dan tahun depan.

Menurut Pengarah Urusan Singapura dan Malaysia Kelly Malaysia, Melissa Norman, sektor-sektor terlibat adalah perbankan dan kewangan, teknologi maklumat, kejuruteraan, perkhidmatan, digital, telekomunikasi, bioteknologi dan sains hayat.

“Kami melihat terdapat aliran keluar pekerja-pekerja berkemahiran ke negara-negara serantau, namun demikian, mobiliti bakat juga berlaku di dalam negara dengan para pekerja berkemahiran ini sanggup berubah tempat kerja.

“Di samping itu, majikan juga dilihat sanggup membayar gaji yang lebih tinggi bagi pekerja yang mampu bergerak sendiri dan memerlukan latihan yang minimum dalam organisasi mereka,” katanya pada majlis pelancaran buku Pandangan Pengambilan Pekerja dan Panduan Gaji 2011/12 atau dikenali sebagai Panduan Gaji Kelly di sini semalam.

Sumber: Kosmo