BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Oktober 11, 2006

BLOG PERCUTIAN: Travel In Kelantan

Blog: Travel In Kelantan
Blogger: Pok Jah
http://travel-in-kelantan.blogspot.com/
Tema: Promosi Pelancongan
Bahasa: Inggeris (5/5)
Rekabentuk: (4/5)
Penyampaian: (4/5)
Isi Kandungan: (4/5)
Potensi: (5/5)

Penilaian Gred
= (Bahasa + Rekabentuk + Penyampaian + Isi Kandungan + Potensi) x 4
= (5+4+4+4+5) x 4
= (22) X 4
= 88%
*Markah: A+=90+, A=80-89
= Gred A

A. Tema: Cemerlang = 5/5 *Tema tidak termasuk dalam penilaian gred. Sekadar sokongan moral.

Dari segi tema. Blog ini memenuhi keperluan temanya. Satu usaha yang baik. Tema yang jarang-jarang ditemui. Saya memuji usaha Pok Jah sepenuhnya.
Definisi tema yang cemerlang bagi saya ialah tema yang disokong oleh moral atau usaha atau sumbangan. Dalam aspek ini, tema blog Travel In Kelantan disokong oleh usaha untuk mempromosikan industri pelancongan tempatan. Sekiranya blog Pok Jah ini ditemui dan berjaya menarik minat pelancong untuk melancong ke tempat yang dipromosikannya, Pok Jah telah berjasa dan berjaya memberi sumbangan. Ini yang kita mahu daripada blogger Malaysia!


1. Bahasa: Cemerlang = 5/5

Bahasa yang digunakan sangat baik. Bahasa Inggeris sepenuhnya. Blog ini mempunyai tarikan yang luas. Sesuai dengan tema pelancongan. Saya harap tuan punya blog akan mengekalkan usaha ini. Pok Jah menghormati penggunaan bahasa. Ini aspek yang kita mahu!


2. Rekabentuk: Sangat Baik = 4/5

Blog ini berjaya memanfaatkan penggunaan warna dan grafik yang berjaya menambat hati saya. Namun saya blog ini tidak begitu sesuai dilayari dengan Internet Explorer.
Sidebar blog ini akan turun ke bawah. Sebaliknya apabila menggunakan Mozilla Firefox, saya dapati blog ini berada dalam status yang sangat baik.

Susunan bahan dan iklan di dalam blog ini kemas. Saya fikir, tuan punya blog tentu seorang yang pandai menguruskan diri. Boleh dijadikan calon menantu agaknya, ya?

Blog yang tersusun rapi mencerminkan identiti blogger Malaysia yang baik. Jika semua blogger di Malaysia mampu mempamerkan rekabentuk yang baik, blogger luar Malaysia pasti akan kagum dengan kesungguhan blogger Malaysia.


3. Penyampaian: Sangat Baik = 4/5

Penulisannya adalah ringkas dan berinformasi. Fokus terhadap tema. Namun kekurangan dari segi kreativiti. Agak klise atau sememangnya bahasa promosinya sebegitu. Namun tetap ada tarikan. Apabila membaca blog ini, saya tidak rasa kehadiran tuan punya blog. Blog ini lebih kepada web promosi, tidak ada bahan-bahan berbentuk pandangan peribadi. Seperti sebuah risalah yang diedarkan secara umum.

Saya juga mencadangkan jika blog ini ditambah lagi dengan pandangan Pok Jah mengenai isu-isu yang berkaitan dengan pelancongan.

Sokongan bahan-bahan grafik menambahkan lagi keanggunan penyampaian dalam blog ini.


4. Isi Kandungan: Sangat Baik = 4/5

Saya tertarik dengan fakta dan informasi yang terdapat dalam blog ini. Boleh dikatakan lengkap. Saya dapati sesetengah bahan dalam blog ini mungkin diambil dari sumber rujukan tertentu. Saya menganggap rujukan sebagai elemen penting dalam menyokong isi kandungan yang disampaikan. Saya akan beri markah penuh terhadap blog ini dari aspek isi kandungan sekiranya ada dinyatakan sumber rujukan.

Saya dapati tarikh untuk Bazaar Ramadhan ialah 2005 bukan 2006. Sedangkan tarikh entri adalah pada 8 Oktober 2006. Ini cuma kesilapan kecil dan boleh disunting selepas ini. Tidak ada manusia yang sempurna sepenuhnya. Kesilapan yang boleh dibaiki.

5. Potensi = Cemerlang = 5/5

Blog ini mempunyai potensi untuk menarik lebih ramai pengunjung jika blogger peka terhadap situasi semasa. Contohnya pada hari cuti atau menjelang cuti panjang, bilangan pengunjung ke blog ini pasti meningkat. Dalam aspek memberi sumbangan, blog ini boleh membantu para pelancong untuk mendapatkan maklumat. Namun seperti yang saya katakan dalam elemen isi kandungan, pastikan bahan-bahan yang disampaikan mempunyai rujukan yang sahih. Ini akan meningkatkan kepercayaan orang ramai terhadap apa yang disampaikan.

Secara keseluruhannya, saya menyukai blog ini. Satu usaha yang baik dan patut disokong.

TAKRIF PENILAIAN:
5/5 = Cemerlang
4/5 = Sangat Baik
3/5 = Baik
2/5 = Boleh tahan
1/5 = Masih ada tarikan
0/5 = Perlu diperbaiki