BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Julai 29, 2018

Ulasan Filem Hotel Artemis (2018)


Hotel Artemis sebenarnya adalah sebuah hospital untuk penjenayah, dibiayai oleh seorang raja gangster yang menjadikannya sebagai satu bentuk pelaburan. Hotel Artemis ada peraturan-peraturan yang mesti dipatuhi oleh ahli-ahlinya. Hotel Artemis bukan sebarangan hotel, ia tempat perlindungan untuk penjenayah-penjenayah yang telah membayar yuran keahliannya.

Dari mula hingga awal, berlatarkan tahun 2028, filem Hotel Artemis ini mengisahkan tentang kewujudan Hotel Artemis sejak 22 tahun lepas. Hotel Artemis dimulakan dengan kehadiran seorang jururawat yang bertugas sehingga kini (tahun semasa di dalam filem tersebut). Hotel Artemis membangun sebagai sebuah hospital untuk penjenayah yang berjaya, dengan benih dendam yang hanya bercambah 22 tahun kemudian.

Watak utama, Jean Thomas, dilakonkan oleh Jodie Foster, yang merupakan pelakon wanita yang sangat berpengalaman, dan dibantu oleh Everest, lakonan bekas ahli gusti Dave Bautista yang semakin menonjol wataknya menerusi filem-filem Marvel sebagai Drax. Jean Thomas adalah seorang wirawati dalam dunia perubatan, adalah bekas doktor. Pada mulanya beliau bertugas memberi perkhidmatan perubatan secara percuma kepada orang miskin sehinggalah anaknya ditemui mati di tepi laut, dikatakan terlebih mengambil dadah. Jean bertukar menjadi seorang yang murung dan pemabuk sehingga lesen perubatannya ditarik balik.

Tanpa masa depan, Jean ditemui dan dibentuk semula oleh Niagaria yang juga dikenali sebagai The Wolf King, yang merupakan ketua kumpulan penjenayah yang sangat kaya dan berkuasa sebagai jururawat penjenayah. Jika dunia orang baik tidak lagi menghargai bakat Jean sebagai doktor, maka biarlah Jean merawat penjenayah sahaja. Menolong orang dalam kesakitan adalah cita-cita suci Jean Thomas. Selama 22 tahun, Jean Thomas sentiasa menghidupkan harinya dengan lagu dan kata-kata positif.

Pada suatu hari Rabu, ketika California dilanda bencana rusuhan dan pertempuran, Jean Thomas tetap mengatakan ia adalah hari Rabu yang biasa. Bilangan penjenayah yang tercedera kerana mengambil kesempatan merompak meningkat. Hari Rabu tersebut mungkin bukan lagi hari Rabu yang biasa.

Apabila staf hotel melanggar peraturan, pelanggan hotel melanggar peraturan, pemilik hotel juga melanggar peraturan, maka Hotel Artemis menjadi huru-hara. Filem Artemis Hotel ini mempamerkan kehebatan Hotel Artemis sebagai sebuah kubu yang kuat untuk melindungi penjenayah tetapi kerana sifat penjenayah itu sendiri yang suka melanggar peraturan, akhirnya menenggelamkan kegemilangan Hotel Artemis.

Apakah yang akan dilakukan oleh Jean Thomas apabila mengetahui tentang pembunuh anaknya? Apakah niat-niat tersembunyi yang ada di kalangan tetamu-tetamu di Hotel Artemis? Jodie Foster menghidupkan watak Jean Thomas dengan baik.

Filem Hotel Artemis adalah sebuah filem penuh dengan aksi berdarah dan babak pembedahan. Ramai orang akan mati dibunuh termasuk pihak polis. Suasana suram di Hotel Artemis menjadikan cuaca yang cerah itu suatu perkara yang mustahil melainkan ingatan imbas kembali Jean Thomas terhadap anaknya yang telah meninggal dunia.

Filem Hotel Artemis adalah sebuah karya asli dengan tema sebegini, tema tentang hotel yang menjadi tempat perlindungan dan perubatan bagi para penjenayah dengan keahlian dan peraturan-peraturan tertentu. Filem lain yang mempunyai unsur penciptaan seperti Hotel Artemis, adalah Hotel Continental dalam filem John Wick.

Ada kemungkinan konsep Hotel Artemis dalam filem ini boleh dikembangkan lagi, mewujudkan sekuel atau prekuel, atau francais bagi filem-filem berkonsepkan pusat perlindungan dan perubatan bagi penjenayah.