BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 31, 2012

Cara Menghilangkan Rasa Bosan, Jemu, Tertekan dan Marah-Marah

Cara Untuk Menghilangkan Rasa Bosan - Bosan, Jemu, Tertekan dan Marah-Marah?

Banyak sebab kenapa dan mengapa terkadang kita berasa bosan, jemu, tertekan dan berasa marah-marah. Di sini jom kita baca 7 cara melegakan tekanan dalam masa 10 minit.

Rehat 5-10 minit – kalau anda terlalu sibuk bekerja, ambil masa 5-10 minit untuk duduk rehat tanpa membuat apa-apa kerja dan tenangkan fikiran. Ini boleh mengurangkan ketegangan dan tekanan darah anda di samping meningkatkan daya kawalan anda terhadap keadaan sekeliling.

Cuba buatkan diri anda ketawa – anda boleh melegakan tekanan dengan membuatkan diri anda ketawa gembira. Cubalah ketawa dengan menonton rancangan TV komedi kegemaran anda atau mendengar sesuatu yang lucu dari nada dering telefon bimbit anda.

Dengar muzik yang menenangkan – semua orang perlukan suasana tenang untuk membuat kerja. Tetapi suasana yang terlalu sunyi akan menambahkan lagi tahap tekanan diri anda. Sekali-sekala anda perlukan muzik untuk tenangkan diri. Jenis muzik? Ia bergantung kepada anda.

Fikirkan sesuatu yang menggembirakan – dalam beberapa minit cuba fokuskan fikiran anda terhadap sesuatu yang menggembirakan. Anda mungkin boleh boleh melihat gambar ahli keluarga tersayang atau melihat gambar pemandangan indah. Ini boleh meningkatkan semangat dan fikiran positif anda.

Berdiri dan ambil masa berjalan sebentar – para saintis telah membuktikan bahawa mereka yang memperuntukkan masa berjalan sekurang-kurangnya empat kali dalam seminggu kurang berasa tekanan dan mempunyai tidur yang lebih baik. Untuk melakukannya, anda mungkin boleh mengambil masa 5-10 minit untuk berjalan ke hulu ke hilir di ruang pejabat anda setiap hari.

Buat senaman nafas - tarik nafas panjang dan tahan untuk beberapa saat, lepas tu hembuskan secara perlahan-lahan. Anda pasti lega dan lebih mudah membuat kerja.

Relakskan diri dengan senaman ringkas – untuk beberapa minit selepas bangun pagi anda boleh relakskan badan anda dengan senaman ringkas dari kepala ke kaki. Senaman regangan otot menjadikan anda lebih selesa datang ke tempat kerja. Anda juga boleh membuat senaman ringkas di tempat kerja untuk merelakskan badan.