BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 17, 2012

Monorel Rosak Lagi - Penumpang Terkandas Lagi

Isu kerosakan monorel yang menyebabkan ramai penumpang terkandas sekitar 12 Ogos 2012 berulang lagi. Namun kali ini pihak pengurusan monorel telah pun mengambil langkah berjaga-jaga dan bertindak lebih cepat berbanding dulu. Jika dulu, sekitar 1 jam diperlukan untuk menyelamatkan semua penumpang yang terperangkap di dalam monorel di Brickfields, kini rasanya tidak ada lagi kes penumpang hamil pengsan kerana kekurangan oksigen. Nampaknya pihak pengurusan monorel wajib memeriksa setiap monorel yang didapati rosak atau dirasakan perlu pemeriksaan rapi bagi menjaga imej pengangkutan awam di negara ini. Monorel merupakan salah satu pengangkutan awam yang banyak digunakan oleh penduduk setempat dan juga pelancong asing. Kerosakan monorel akibat pengurusan yang tidak baik akan memberi imej buruk kepada negara. Pelancong asing akan menjaja cerita pengalaman pahit mereka ini apabila mereka pulang ke negara masing-masing.

Berikut adalah petikan berita berkaitan dengan kes-kes kerosakan monorel yang telah berlaku di Kuala Lumpur, iaitu pada 12 Ogos 2012 dan pada 17 Ogos 2012.

Monorel Rosak, 200 Penumpang Terkandas
17 OGOS 2012

KUALA LUMPUR: Perkhidmatan monorel dari stesen Imbi ke Bukit Bintang tergendala hampir sejam pagi ini apabila sebuah tren mengalami kerosakan kecil, menyebabkan kira-kira 200 penumpang terkandas.

Jurucakap KL Star Rail, Azhar Ghazali, berkata bagaimanapun kejadian pada jam 8.35 pagi itu tidak menyebabkan kecederaan kepada penumpang.

Beliau berkata, pihaknya mendapat panggilan daripada pemandu monorel pada jam 8.45 pagi dan tren penyelamat dihantar ke lokasi bagi memindahkan penumpang secara "tren-ke-tren" di mana kesemua mereka berjaya dipindahkan 10 minit selepas itu.

"Operasi tidak membabitkan pihak luar. Semua penumpang selamat dan ketika kejadian, enjin, pendingin hawa dan lampu monorel berfungsi seperti biasa," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau berkata, perkhidmatan disambung semula 30 minit kemudian dan punca kejadian masih disiasat.

"Bagi syarikat pengendali KL Star Rail, saya memohon maaf kepada penumpang atas kesulitan tersebut," katanya. - BERNAMA


183 Penumpang Terperangkap 1 Jam Dalam Monorel Rosak
12 OGOS 2012


Kelihatan pasukan Bomba dan Penyelamat menggunakan skylift untuk menyelamatkan beberapa penumpang yang terkandas dalam monorel di Brickfields petang ini.

KUALA LUMPUR – Kira-kira 183 penumpang berdepan detik mencemaskan apabila monorel yang dinaiki rosak dan tersangkut di atas landasan di Brickfields hari ini.

Jurucakap bilik gerakan Balai Bomba dan Penyelamat Hang Tuah berkata pihaknya menerima panggilan pada kira-kira 2.18 petang.

“Monorel itu tersangkut berhampiran Stesen Tun Sambanthan sejurus keluar dari stesen tersebut menuju ke Stesen seterusnya, iaitu Maharajalela,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata seramai 35 anggota bomba dan enam jentera dari Balai Bomba Hang Tuah, Taman Desa, Pantai, Sri Hartamas bergegas ke tempat kejadian selepas menerima panggilan.

“Kami menyelamatkan 63 mangsa menggunakan kren bomba dan selebihnya menggunakan kaedah ‘train-to-train evacuation’ untuk menolak tren terbabit ke stesen Tun Sambanthan,” katanya sambil menambah operasi menyelamat tamat pada kira-kira 4 petang.

Sementara itu, Pengurus Hal Ehwal Media Syarikat Prasarana Negara Berhad Azhar Ghazali berkata kejadian berlaku pada 1.58 petang ekoran masalah ‘traction Control’ yang menyebabkan enjin berhenti secara automatik.

“Bagaimanapun, operasi berjalan seperti biasa pada 4.30 petang selepas operasi membaik pulih monorel selesai,” katanya.

Beliau berkata seramai tiga penumpang dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur kerana seorang daripada mereka pengsan manakala dua lagi sesak nafas berikutan kejadian itu.

Sementara itu, seorang penumpang, Nur Izzah Nazihah Hasnul Bahrin, 14, dari Nilai, berkata sejurus sebelum insiden itu, tren yang bergerak seperti biasa tiba-tiba berhenti secara mengejut.

“Enjin tren berhenti secara tiba-tiba dan penghawa dingin juga tidak berfungsi,” katanya.

Beberapa minit kemudian, beliau berkata semua penumpang mula cemas apabila terlihat dua orang pengsan akibat sesak nafas, selain keadaan yang panas di dalam tren itu.

“Satu jam kemudian, kami semua amat gembira apabila melihat anggota bomba tiba dan menyelamatkan semua penumpang,” katanya.

Sementara itu, seorang pelancong dari England yang hanya ingin dikenali sebagai Matthew, 27, berkata keadaan di dalam tren amat sesak sebelum beliau menaikinya di Stesen Tun Sambanthan untuk ke Stesen Maharajalela.

“Ketika tren tiba-tiba berhenti masih ada penumpang yang ketawa kerana tidak menyedari apa yang sebenarnya berlaku,” katanya. – BERNAMA