BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Ogos 27, 2012

13 Bangunan Berhantu Terbengkalai Di Johor Bahru

Bangunan terbengkalai jejas imej Johor Bahru
Sumber: KOSMO!

BANGUNAN usang Pacific Mall di Jalan Storey yang telah lama terbengkalai menjejaskan imej bandar raya Johor Bahru.

JOHOR BAHRU - Selaku pintu masuk utama pelancong dari selatan tanah air, kepesatan pembangunan di bandar raya Johor Bahru sememangnya mengagumkan.

Bagaimanapun, di sebalik kepesatan pembangunan infrastruktur termasuk pembinaan menara dan bangunan tinggi, timbul kecacatan apabila terdapat banyak bangunan komersial yang terbengkalai.

Selain mencemarkan pemandangan, kebanyakan bangunan yang hampir siap tetapi dibiarkan kosong selama bertahun-tahun itu turut mengundang pelbagai masalah sosial serta kesihatan kepada penduduk setempat.

Sebanyak 13 projek bangunan komersial di Johor Bahru dilaporkan terbengkalai, namun terdapat tiga bangunan utama yang cukup ketara kelihatan pada pandangan orang ramai kerana terletak di lokasi strategik di pusat bandar raya ini.

Ketiga-tiga bangunan tersebut ialah Kemayan City di Jalan Skudai, Pacific Mall di Jalan Storey dan JB Waterfront City di pesisir pantai Lido yang sepatutnya mampu menambah tarikan kepada aktiviti pelancongan dan membeli-belah di Johor.

Tinjauan Kosmo! di Kemayan City mendapati, bangunan yang mengandungi sembilan tingkat ruang perdagangan, tiga blok pejabat dan satu blok hotel itu sudah rosak teruk akibat perbuatan vandalisme dengan cermin yang sudah pecah, dinding diconteng serta kawasan sekitar yang ditumbuhi semak-samun.