BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 17, 2012

Petua Penjagaan Mata Ketika Menonton Televisyen

Petua Penjagaan Mata Ketika Menonton Televisyen

Menonton televisyen memang menjadi kegemaran hampir setiap orang pada waktu lapang. Tetapi ada orang yang menonton televisyen sepanjang hari atau beberapa jam tanpa berhenti. Tabiat ini akan menyebabkan mata kurang sihat kerana mendapat "penyakit TV" yang mungkin merosakkannya nanti. Bagaimana caranya menjaga mata kita ketika menonton televisyen?

1. Televisyen hendaklah diletakkan pada kedudukan yang sederhana, tidak terlalu tinggi atau rendah. Lebih baik jika pusat skrin televisyen letaknya setara atau rendah sedikit daripada mata anda untuk mengelakkan otot di sekeliling mata anda menjadi tegang ketika menonton televisyen. Selain itu, jarak antara mata dengan skrin televisyen mestilah sesuai, jangan terlalu dekat atau terlalu jauh. Jangan menonton televisyen dengan berbaring.

2. Jangan menutup lampu ketika menonton TV. Namun, sebaliknya, jika lampu terlalu terang, imej pada skrin televisyen akan jadi kurang jelas. Jadi, cahaya dalam bilik tersebut perlu dikekalkan pada tahap sederhana, yakni tidak terlalu malap atau terlalu terang ketika menonton TV.

3. Jangan menonton TV sepanjang masa, atau terlalu lama terutamanya bagi golongan remaja. Tempuh yang paling sesuai untuk menonton TV ialah 1 hingga 2 jam sahaja. Mata perlu ditutup sekejap-sekejap untuk merehatkannya, atau memandang ke arah jauh sekali-sekala dalam masa menonton televisyen, supaya penglihatan anda tidak rosak.

4. Anda perlu makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran seperti lobak merah, tauge, oren dan kurma merah yang baik untuk kesihatan mata anda.