BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Ogos 30, 2012

Apple VS Samsung - Harga Peranti Samsung Naik Atau Turun?

Samsung akan cabar keputusan mahkamah berpihak kepada Apple
Disediakan oleh Berita Harian


SEOUL: Samsung Electronics berkata, syarikat itu akan mencabar keputusan mahkamah di Amerika Syarikat yang memutuskan mereka supaya membayar pesaing teknologi, Apple ganti rugi lebih AS$1 bilion kerana melanggar hak paten.

"Kami akan bertindak pantas dengan memfailkan bantahan bagi mengetepikan keputusan di mahkamah ini dan jika kami tidak berjaya, kami akan merayu kepada Mahkamah Rayuan," kata Samsung.


Bisnes Dunia: Kemenangan Apple dipersoal
Disediakan oleh Berita Harian


Juri putuskan Apple berhak dapat RM3.27 bilion sebagai ganti rugi

NEW YORK: Kemenangan Apple dalam kes mahkamah berhubung tuntutan pelanggaran hak paten bernilai AS$1 bilion (RM3.12 bilion) terhadap Samsung menimbulkan banyak soalan daripada pengguna. Persoalan timbul sama ada telefon Samsung masih boleh dijual atau adakah ia akan menjadi lebih mahal serta adakah pemilik telefon sedia ada perlu berasa bimbang.

Juri persekutuan di San Jose, California, Jumaat lalu memutuskan Samsung, pembuat telefon mudah alih terbesar dunia, meniru aplikasi iPhone dan iPad termasuk ciri ‘melantun kembali’ apabila pengguna menggerakkan paparan ke hujung halaman serta keupayaan membesar dan mengecilkan imej menggunakan gerakan dua jari.

Juri memutuskan Apple berhak mendapat AS$1.05 bilion (RM3.27 bilion) sebagai ganti rugi. Jumlah itu lebih rendah daripada tuntutan asal, AS$2.5 bilion (RM7.79 bilion) tetapi tetap menzahirkan kemenangan untuk Apple.

Buat masa sekarang, berikut adalah makna keputusan penghakiman itu kepada pengguna:

S. Bolehkah saya terus membeli telefon Samsung atau komputer tablet hari ini?

J. Ya. Juri tidak melarang jualan peranti. Bagaimanapun, Apple akan meminta hakim untuk mengharamkan jualan beberapa peranti Samsung di Amerika Syarikat (AS). Satu perbicaraan mengenainya dijadualkan pada 20 September. Jika hakim bersetuju, ia bakal menjejaskan banyak peranti Samsung, tetapi bukan membabitkan model terkini seperti Galaxy SIII dan telefon pintar Galaxy Note.

S. Adakah keputusan juri itu muktamad?

J. Tidak. Samsung sedang mencabar keputusan itu. Samsung akan meminta hakim perbicaraan untuk menilai semula keputusan itu dan kemudian akan merayu kepada mahkamah di Washington yang pakar dalam rayuan paten. Samsung bertekad untuk berjuang habis-habisan hingga ke Mahkamah Agung AS, jika perlu.

S. Jika Apple terus menang, adakah keputusan itu akan membawa Samsung keluar daripada perniagaan telefon?

J. Itu tidak mungkin. Keputusan itu tidak terpakai di luar AS dan tidak membabitkan peranti terbaru Samsung. Nilai ganti rugi ‘kemusnahan’ AS$1 bilion (RM3.12 bilion) itu hanya mewakili 1.5 peratus daripada pendapatan tahunan Samsung Electronics Co.

S. Adakah ini akan membuat telefon Samsung lebih mahal?

J. Mungkin. Samsung mungkin perlu membayar kepada Apple royalti yang besar bagi setiap telefon. Bagaimanapun, pengguna yang mungkin membayarnya. Bagaimanapun, syarikat mungkin memberi subsidi seperti dilaksanakan AT&T dan Verizon Wireless yang memberi subsidi beratus dolar bagi setiap telefon pintar yang dijual secara runcit.

S. Apakah makna keputusan penghakiman itu terhadap telefon Samsung yang sudah saya miliki?

J. Ini tidak langsung menjejaskan telefon yang sudah dijual, walaupun ia adalah model yang hakim putuskan sebagai diharamkan. Dalam jangka masa panjang, ia boleh mengurangkan minat terhadap Android, sistem operasi daripada Google yang digunakan Samsung dalam perantinya. Itu juga mungkin bermakna akan berlaku pengurangan permintaan untuk Android daripada pihak luar. Ia akan mengambil masa bertahun untuk berlaku, tetapi mungkin boleh menjejaskan nilai jualan semula telefon anda.

S. Adakah ini bermakna telefon Samsung akan kelihatan berbeza pada masa hadapan?

J. Mungkin. Juri menyifatkan rangkaian produk Galaxy yang menjadi produk kebanggaan Samsung meniru rupa keseluruhan dan rasa penggunaan iPhone berdasarkan sudut melengkung peranti itu yang didatangkan bersama Android. Turut menjadi isu adalah cara Android membezakan antara sentuhan jari tunggal dan beberapa jari. Samsung mungkin menangguhkan pelancaran beberapa model untuk mereka bentuk semula rupa dan rasa terhadap model telefon keluarannya. - AP