BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, November 07, 2010

Seminggu Untukmu - Siri 6

Gambar Hiasan: The Descent - 18 SG
Seminggu Untukmu - Siri 6
Penulis: Amiene Rev (C) 2010
Ini sebuah karya eksperimentasi

"Emak, cantiknya rumah ini!" Fatin berteriak girang. Bayangkan betapa cantiknya sebuah rumah yang berada di tengah padang, dengan langit yang membiru di atasnya.

"Jika ada hujan, tentu ada pelangi, pasti lebih cantik ya, Mak?" tanya Fatin lagi, cuba menarik perhatian ibunya.

"Sudah tentu sayang, tetapi kalau hujan, rosaklah percutian kita nanti." jawab Puan Melissa sambil tangannya menekan butang-butang di telefon bimbitnya. Puan Melissa menunggu seketika sebelum menjawab.

"Bang, Ayang sudah ada di depan mahligai baru yang Abang beli ni."

Puan Melissa tersenyum sambil mendengar maklum balas daripada suaminya, Tuan Adnan. Sementara itu, Fatin sudah membawa keluar begnya. Sementara itu, pengasuh si Fatin turut membawa keluar beberapa buah beg lagi.

"Cantik. Terima kasih, Bang. Ayang suka." Puan Melissa menamatkan panggilan.

"Mak Sah, tolong angkat barang-barang ini ke depan dulu, ya." arah Puan Melissa kepada Mak Sah, pembantu rumah, merangkap pengasuh si Fatin.

Puan Melissa berjalan ke depan pintu rumah. Dia membuka kunci pintu rumah dan menolak daun pintu rumah besar itu. Puan Melissa terpukau seketika.

Hiasan dalaman rumah itu memang amat menarik. Perabot-perabotnya antik, begitu juga dengan permaidani berwajah harimaunya. Kebanyakan papan di rumah ini telah diganti dengan yang baru. Begitu juga dengan catnya. Ternyata rumah ini telah diubahsuai.

"Mak Sah, bawakan begnya ke atas, ya?" arah Puan Melissa lagi. "Fatin, mari masuk ke dalam."

Fatin yang sedang berjalan ke arah Adam berhenti seketika. "Nanti sekejap, Mak."

Fatin turut tertarik dengan batu besar di tengah padang itu. Dia merapati batu besar itu. Bila dia terbaca sahaja tulisan-tulisan di atas batu tersebut, air mukanya berubah ketakutan.

"Pelik!" getus Fatin. "Menakutkan orang saja!"

"Takut?" sindir Adam sambil tersenyum.

"Abang tak mahu masuk ke rumah kitakah?" Fatin mengubah topik. Dia tidak mahu bertengkar dengan abang tirinya.

"Bukan rumah kita, rumah ayah abang," Adam membetulkan kata-kata Fatin.

Fatin yang masih kecil itu diam. Dia pun berlari-lari masuk ke dalam rumah.

Adam berjalan lambat-lambat. Dia menganggap percutian kali ini tidak menarik. Selalunya dia akan diberi peluang menghabiskan masa cuti dengan kawan-kawannya.

Namun kali ini tidak. Tuan Adnan meminta Adam ikut bercuti dengan ibu dan adik tirinya. Adam tidak mahu tetapi Tuan Adnan bertegas. Adam teringatkan kembali pesan ayahnya:

"Ayah mahu Adam berbaik-baik dengan emak dan adik kamu. Sampai bila kamu hendak begini, Adam? Ayah harap, percutian kali ini, membawa makna kepada keluarga kita. Ayah mahu semua ahli keluarga kita bersatu-padu."

Adam memberontak di dalam hati. Perasaan benci terhadap ibu tirinya masih menebal. Adam merindui ibunya. Adam terkilan mengenangkan ibunya lari meninggalkan dirinya dan ayahnya. Adam berdendam dengan ibu tirinya, dan kini terhadap Fatin juga kerana menyebabkan ibunya lari. Namun adakah Fatin patut dipersalahkan juga?

BERSAMBUNG...

Seminggu Untukmu - Siri 6
HAKCIPTA: Amiene Rev (C) 2010