BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, September 25, 2009

Giant Betta - Plakat Yak - Ikan Pelaga Bersaiz Gergasi - 4 Inci atau 10 cm

Jarak Privasi Sarang Buih Ikan Betta dan Baka Giant Betta
Pengkaji: Amiene Rev (C) 2009

NOTA: Giant Betta merupakan salah satu kajian Dr. Amiene Rev terhadap genetik ikan Betta. Projek ini yang bermula sejak beberapa bulan lalu (sekitar April 2009) dan telah membuahkan hasil di mana, proses kacukan ikan Betta yang dijalankan oleh Dr. Amiene Rev telah berjaya menghasilkan baka Giant Betta.

Jarak Privasi Sarang Buih Ikan Betta:
Berdasarkan hasil kajian, saya mendapati jarak privasi atau jarak penaklukan kawasan bagi satu-satu sarang buih ikan Betta jantan ialah sekitar 2 kaki. Dalam jarak 1 kaki, ikan Betta jantan yang menjadi tuan kawasan akan menghalau mana-mana ikan Betta yang menghampiri sarang buih mereka. Dua sarang buih telah pun terbentuk, setiap satunya berjarak 2 kaki, dan dijaga oleh dua ekor ikan Betta jantan yang berlainan. Penjaga buih ini masing-masing adalah dua ekor ikan Betta gergasi, atau Giant Betta berusia sekitar 5 bulan dengan saiz sekitar 2-3 inci.

Asal-Usul Giant Betta:
Sekitar tahun 1999, Uncle Sala dan Encik Natee Ratanapichet telah menemui seekor ikan Betta bersaiz gergasi di ladang ternakan ikan Betta mereka. Saiz ikan Betta tersebut adalah 3 kali ganda lebih besar berbanding ikan Betta biasa. Saiz ikan Betta dewasa yang biasa ialah sekitar 3 cm panjang, manakala saiz ikan Betta Gergasi boleh mencapai 10 cm panjang. Saiz Ikan Betta Gergasi mengikut usia adalah seperti berikut:
  • 3 bulan = 3-4 cm panjang = sekitar 1.5 inci
  • 6 bulan = 5-6 cm panjang = sekitar 2 inci
  • 9 bulan = 7-8 cm panjang = sekitar 3 inci
  • 12 bulan = 10 cm panjang = sekitar 4 inci
Kembali kepada kisah Uncle Sala dan Encik Natee. Mereka berdua kemudiannya mencari ikan Betta betina yang paling besar saiznya untuk dikahwinkan dengan ikan Betta jantan gergasi tersebut. Hasilnya, mereka berjaya mendapat lebih banyak ikan Betta bersaiz gergasi.

Kewujudan ikan Betta bersaiz gergasi tidak begitu mendapat perhatian dunia, sehinggalah pada tahun 2002, Uncle Sala dan Encik Natee membawa ikan Giant Betta mereka menyertai IBC - International Betta Fish Competition di Amerika Syarikat. Pada pertandingan tersebut, ikan Giant Betta berjaya menarik perhatian dunia.

Pada tahun 2003, satu cabaran telah berlaku terhadap Uncle Sala dan Encik Natee. Ladang ternakan ikan Betta mereka dijalankan di atas tanah yang disewa. Tuan tanah ingin menjual tanah tersebut. Oleh itu, Uncle Sala dan Encik Natee terpaksa mengurangkan bilangan kolam mereka daripada 300 kepada 70 sahaja, dan kesemua ikan-ikan itu dipindahkan ke rumah mereka.

Tahun 2004, Dr. Gene A. Lucas, seorang pakar genetik, telah mengunjungi ladang ternakan ikan Betta Uncle Sala dan Encik Natee, untuk melihat dan mengkaji kewujudan ikan Giant Betta ini. Kehadiran Dr. Gene A. Lucas secara tidak langsung telah mengiktiraf Uncle Sala dan Encik Natee sebagai pembiak ikan Giant Betta terutama dan mungkin yang pertama di dunia. Kini, ikan Giant Betta semakin mudah didapati di serata dunia dan mudah diperolehi di kedai-kedai ikan peliharaan mewah.

"To breed your own Giant Bettas, simply pick the largest male and female fish you have. Once they've bred pick the largest male and female fish from that brood, and pair them. Continue doing this until you have a high percentage of giant fish in one brood. After that, take your Giant Betta and breed them with other regular sized fish to create whatever colors and fin types you wish." - www.giantbettasworld.com

Saya kini bakal membawa beberapa ekor ikan Giant Betta yang telah saya besarkan sendiri di kampung untuk dibawa ke makmal kajian saya. Saiz ikan Giant Betta saya kini ialah 3 inci, berusia sekitar 6 bulan, dan merupakan salah seekor daripada berpuluh-puluh ekor ikan Giant Betta yang saya ternak di kampung. Saiz ini sebenarnya jauh lebih besar berbanding Giant Betta yang dibesarkan oleh Uncle Sala dan Encik Natee, jika dikira menurut usia.

Sementara itu, saya yakin Dr. Gene A. Lucas juga pasti sudah menemui formula yang sama untuk membiakkan ikan Betta bersaiz gergasi ini. Pertemuan saya dengan Dr. Gene A. Lucas pasti menarik pada kemudian hari. Diskusi tentang genetik ikan Betta boleh dirunding ke peringkat antarabangsa.

Rujukan: