BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, September 13, 2009

Petua: Rotan Mengubah Anak / Murid Biadab Menjadi Matang, Bijak dan Suka Berdikari

SERINGKALI saya dengar rotan mempunyai kuasa ajaib dalam mengubah sikap seseorang. Istimewanya rotan ini adalah kerana apabila digunakan dalam usaha untuk mendidik anak-anak atau pelajar-pelajar, maka hasil yang diinginkan akan menjadi. Rotan sangat berkesan untuk menghapuskan perilaku yang tidak diingini dalam diri anak-anak atau pelajar.

Hukuman Rotan Boleh Membentuk Anak Berfikiran Matang dan Bijak
Seboleh-bolehnya rotan dilaksanakan oleh orang yang berada dekat dengan anak-anak atau pelajar pada ketika sesuatu kesalahan itu berlaku. Misalnya, seorang anak berlaku biadab di depan ibunya, maka si ibulah yang patut merotan anak tersebut, bukan menunggu orang lain untuk melaksanakan hukuman rotan. Tindakan serta-merta ini didapati boleh menghapuskan riak ego, atau berani melakukan kebiadaban di kalangan anak-anak atau pelajar-pelajar.

Anak Atau Pelajar Yang Pernah Dirotan Akan Lebih Pandai Berdikari
Jika seseorang itu mahukan anak mereka supaya menjadi lebih matang berfikir, bijak dan pandai berdikari maka sokonglah usaha guru di sekolah untuk merotan anak sendiri apabila anak tersebut didapati malas belajar atau main-main di sekolah.

Rotan seolah-olah mempunyai satu cas elektrik yang ajaib, mampu mengaktifkan sel-sel otak dan merangsang emosi dan pemikiran pelajar untuk berubah dan menerima ajaran yang baik-baik, seterusnya mendorong mereka untuk berubah menjadi lebih matang, lebih bijak dan suka berdikari.

Merotan Pelajar Serta-Merta Lebih Berkesan Untuk Mengubah Sikap Biadab Pelajar
Di sekolah pula, sekiranya ada pelajar berlaku biadab, maka guru yang berada di dalam kelas itulah yang sepatutnya merotan pelajar, bukannya menunggu pelajar tersebut diserahkan kepada guru lain atau pengetua. Ini kerana hasil hukuman rotan akan menjadi sangat berkesan apabila dilaksanakan serta-merta selepas pelajar tersebut membuat sesuatu kesalahan. Ini kerana pada ketika itulah perasaan ego atau semangat berani berlaku biadab atau semangat biadab sedang wujud dalam diri pelajar. Penggunaan rotan secara serta-merta untuk merotan pelajar yang sedang bersemangat biadab boleh membantu menghapuskan sikap biadab dalam diri pelajar.

KISAH BENAR: Dirotan Dua Kali - Anak Jadi Matang dan Bijak
Dipetik dan disusun semula dari KOSMO!

Adelina Raisa Sufian, 21, memperoleh Anugerah Pelajar Keseluruhan Terbaik Kelas Pertama Ijazah Sarjana Muda Pengajian Bahasa Inggeris di Kolej Queen Mary, Universiti London, baru-baru ini. Semasa kecilnya dia pernah dirotan apabila melakukan kesalahan, dan hasil daripada dirotan, dia kini mempunyai sikap yang matang dan bijaksana.

Sebagai ibu dan juga wanita yang paling rapat dengan Adelina, Alissa tidak pernah berkompromi dalam mendidik anak gadisnya itu.

Walaupun amat menyayangi Adelina, si ibu mengakui dia pernah merotan anak sulungnya itu seawal usia empat tahun.

“Saya merotan Adelina pada usia empat tahun kerana dia bersikap kurang sopan dengan pembantu rumah. Kali terakhir saya merotannya ketika dia berumur 10 tahun. Tetapi lima hari selepas itu saya masih sedih kerana terpaksa merotannya.

“Namun, Alhamdulillah, penangan rotan itu banyak mematangkan Adelina. Dia lebih patuh dan lebih berdikari,” katanya.