BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, November 26, 2010

Definisi Parodi dan Contoh Filem Parodi


Definisi dan Maksud Parodi
Penulis: Amiene Rev (C) 2010

Parodi (parody, send-up atau spoof) adalah satu ulangan, lakonan semula berdasarkan satu-satu karya asal atau watak asal, penulisan asal, subjek asal, gaya asal atau apa-apa sahaja berkenaan karya asal tersebut dengan tujuan humor, menimbulkan rasa lucu, satira, sindiran, ejekan dan mempersendakan karya asal. Parodi adalah satu karya biadab yang selalunya dapat diterima oleh kebanyakan penonton dan pengkarya asal sama ada secara sedar dan tidak sedar.


Mud & Sand (1922) Filem Parodi Terawal berdasarkan filem Blood & Sand

Parodi boleh wujud dalam pelbagai bentuk seperti di dalam muzik, teks, animasi, lakonan filem dan dialog. Dalam menghasilkan karya parodi, seseorang pengkarya perlu bijak membezakan antara satira dengan menghina. Pendek kata, parodi mungkin satu bentuk karya yang biadab, namun biadabnya terletak pada subjek, idea atau hasil ciptaan karyawan lain, namun bukannya menyerang atau mempersendakan karyawan tersebut.

Pendek kata, parodi adalah satu karya mempersendakan subjek di dalam karya, dan bukannya menghina peribadi atau kerjaya karyawan tersebut.

Contoh filem parodi yang paling popular setakat ini ialah Scary Movie. yang judulnya berdasarkan filem Scream. Filem ini mempersendakan watak-watak baik dan watak antagonis dalam filem I Know What You Did Last Summer dan beberapa filem seram dan tidak seram yang lain seperti Halloween, The Sixth Sense, .The Matrix, The Blair Witch Project, The Exorcist, The Shining dan banyak lagi. Filem ini telah dilanjutkan sehingga ke Scary Movie 4. Setiap siri mengadunkan parodi berdasarkan pelbagai filem. Begitu juga dengan filem Enchanted, yang mempersendakan watak-watak dan jalan cerita dalam kisah dongeng rakyat.

Malah, unsur-unsur parodi juga boleh dilihat menerusi filem Shrek, Toy Story 2, Megaman dan Magika (filem Malaysia). Pendek kata, unsur yang dimanipulasikan dalam filem parodi ialah karya dan subjek di dalam karya, bukannya karyawan tersebut.

Rujukan: http://en.wikipedia.org