BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 17, 2007

Hampir 50 Peratus Siap Pembentukan Organisasi Bagi Fasa Ke-3

Lompatan saujana bagi program ini menyebabkan sudah hampir sampai masa untuk mengucapkan selamat tinggal kepada persatuan yang bertindak sebagai penganjurnya. Pemisahan ini bertujuan mengurangkan beban tugas ahli-ahli dalam persatuan penganjur.

Ini bermaksud, program ini akan memasuki Fasa ke-4. Namun kemungkinan itu tidak perlu dilakukan. Aku setakat ini sudah memutuskan untuk menjadikan Fasa ke-3 ini sebagai fasa yang terakhir dalam legenda penubuhan program ini.

KBT-KITAB adalah nama baru bagi KITAB2. Struktur baru yang sedang dicipta ini diharapkan dapat menembusi semua benteng masalah yang sedang melanda. Semakin tinggi fasa yang dicapai, semakin besar organisasi yang perlu dibentuk, semakin berat beban tanggungjawab yang harus dipikul. Kelakar, apabila aku mengingati struktur organisasi yang ada ini adalah untuk Fasa Pertama sahaja.

Semasa kertas kerja dihantar, belum ada rombakan yang sempat dibuat untuk KBT-KITAB. Oleh itu, ini mencetus kekurangan tenaga kerja dan jawatankuasa dalam KBT-KITAB. Namun, komitmen yang ada oleh kakitangan yang sedia ada adalah baik. Pun begitu, aku belum dapat berpuas hati dengan Ketua Penyelaras Tutor yang baru. Dia tidak agresif. Ini adalah kelemahan dalam aspek personaliti seorang Ketua Penyelaras Tutor.

Salah satu faktor yang mendorong kerumitan dalam melaksanakan KITAB2 aka KBT-KITAB ialah jumlah tenaga kerja. Presiden persatuan yang mendiamkan diri, menimbulkan tanda tanya ramai pihak. Justeru, kini, KBT-KITAB sedang dalam usaha menjalankan promosi untuk mencari lebih ramai jawatankuasa bagi membolehkan jawatan-jawatan dalam organisasi ini diaktifkan.

Aku mengambil keputusan untuk berehat seketika. Penulisan buku panduan KBT-KITAB sedang giat dijalankan. Buku ini penting untuk membolehkan setiap timbalan pengarah, setiausaha, bendahari, ketua penyelaras tutor dan ketua unit-unit yang lain memahami skop bidang tugas masing-masing dan bagaimana hendak melaksanakan program ini pada masa akan datang.

Ini adalah hadiah terakhir yang dapat aku berikan untuk fakultiku, untuk universiti ini, untuk junior-juniorku...

Semoga matlamat 100% lulus, atau matlamat Gred E Sifar tercapai.