BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Ogos 23, 2007

Projek Besar Bermula

Tempat: Di dalam bilik tidur VIP, di sebuah kolej, di sebuah kampus.
Masa: 2.07 pagi


Ketika ini ramai pelajar telah pulang. Pulang ke mana? Pulang ke kampung. Kampung halaman mereka. Aku pula menggunakan masa ini untuk ligat berfikir dan merancang. Tiga perkara dalam satu masa. Jumlah itu bertambah menjadi empat apabila aku melibatkan penulisan novelku.

Apakah masalah yang berlegar dalam kepalaku? Psikologi. Mentaliti. Kali ini aku akan berdepan dengan pelajar-pelajar universiti yang bermasalah dalam akademik, atau mungkin dalam subjek-subjek bagi bidang-bidang tertentu. Ini menimbulkan reaksi prejudis.

Aku juga baru bebas daripada kekangan personaliti penulis penterjemahan, yang membaca buku-buku novel dengan bahasa yang terlalu bombastik. Bukan niatku mahu mengatakan bahasa buku-buku itu tidak baik, tetapi, hasil penterjemahannya tidak memperlihatkan keaslian struktur Bahasa Melayu.

Gaya penulisan seperti ini, biarpun sedap dan romantis, tetap mempunyai kesan terhadap penulisan. Menerusi fungsi 'absorption' iaitu salah satu teknik berbahaya dalam mempelajari kemahiran-kemahiran baru, aku secara tidak langsung telah mempelajari teknik-teknik penulisan ini. Tidak semua orang berupaya menguasai teknik 'absorption' ini, sebab tidak semua orang dilahirkan dengan pakej Indigo. Terus terang, aku ingin cakap tanpa berlapik, aku tidak suka gaya bahasa yang terlalu emotif apabila menulis novel. Luahan perasaan memang menarik, tetapi mesti dengan mesej-mesej tertentu.

Teknik 'absorption' ini pernah aku ceritakan dalam blog ini sekitar tahun 2006.

Sejak beberapa hari yang lalu, aku telah berjaya mendapatkan beberapa skrip drama daripada beberapa orang kenalan di syarikat penerbitan. Tujuan aku adalah untuk melihat kelebihan menulis novel dan kelebihan menulis skrip drama atau filem. Ratusan helai kertas bersaiz A4 tersusun di bilik aku. Kesibukan kerja sebagai seorang pengarah untuk dua projek penting, mahu atau tidak mahu telah mengurangkan masa untuk aku meneliti skrip-skrip ini.

Sekarang aku sudah faham bagaimana mahu memastikan kualiti penulisan novel itu mudah untuk diterjemahkan ke dalam bentuk skrip. Idea dan pendirian aku menepati kesemuanya. Dalam erti kata lain, seperti yang pernah aku katakan sebelum ini, aku yakin 100%, aku adalah orang dalam bidang ini.

Dunia penulisan adalah milik aku. Namun, pada masa yang sama itu tidak membawa maksud aku harus menolak idea-idea orang lain. Aku juga harus menghormati dan menuntut ilmu daripada orang-orang lama dan pakar dalam bidang penulisan. Tokoh-tokoh penulisan yang tidak dapat kutemui, maka aku akan gunakan teknik 'absorption' atau teknik-teknik lain mengikut kesesuaian.

Kenapa teknik ini merbahaya? Aku rasa tidak perlu aku ceritakan keburukannya, sebab kesannya tidak akan ada untuk orang lain. Namun ini teknik yang paling pantas untuk menguasai ilmu dan pemikiran orang lain. Aku sudah memiliki anti-dot untuk kesan buruk teknik ini. Teknik yang mungkin tidak dapat diperturunkan kepada sesiapa pun, dan jika ya, kebarangkaliannya adalah satu dalam sejuta. Cuma jauhari yang mengenal manikam. Cuma orang yang memiliki kebolehan dan bakat seperti aku, hanya dapat memiliki keupayaan ini. Teori 9 Kecerdasan Howard Gardner. Teori 24 Kecerdasan Amiene Rev.

Aku beruntung dan bersyukur kerana memiliki anugerah Tuhan. Setiap manusia dilahirkan dengan cukup istimewa. Bergantunglah kepada seseorang itu sama ada dia mahu bersyukur atau tidak, dan dia akan menerima balasan Tuhan atas setiap satu tindakannya. Orang yang bersyukur tidak akan berhasad dengki terhadap orang lain, apa lagi menganiayai orang lain. Aku bersyukur kerana dapat menggunakan kelebihan ini untuk tujuan-tujuan kebaikan.

Baru-baru ini aku berkunjung ke beberapa buah toko buku. Aku menganalisis carta hidup seorang penulis terkenal tanah air. Merupakan penyumbang utama untuk satu genre novel, dan buku-bukunya banyak diterbitkan oleh syarikat penerbitan yang sama.

Langgam bahasanya memikat hati aku. Kaedah penyampaian ilmu pengetahuannya bersahaja, tidak terikat dengan gaya penulisan karangan. Pun begitu, ketrampilan penulisannya tetap berada pada tahap profesional. Gaya bahasanya tidak kekok atau dibuat-buat. Asli. Aku meneliti graf peningkatan aras kemahirannya dari tahun 2001 hingga ke tahun 2007. Ada perkembangan yang menarik. Buku-bukunya dalam senarai best-seller.

Adakah perkara ini penting? Malaysia memiliki pasaran yang tidak begitu luas seperti di Amerika atau kebanyakan negara Barat. Jumlah penduduknya tidak seramai penduduk di India. Strategi untuk menembusi pasaran tempatan perlu dirancang dengan baik-baik.

Aku masih ingat apa yang Puan Ainon pesan, yang aku fahami adalah seperti berikut: Hidup ini jangan dijadikan persaingan, tetapi yang harus diutamakan itu ialah kerjasama. Perkara ini membuatkan aku mahu merujuk kepada kaum Cina di negara ini. Kita lihat bagaimana masyarakat Cina bekerjasama untuk membangunkan kehidupan mereka. Ini contoh yang baik.

Jika diteliti dari aspek sejarah, kebanyakan cerita-cerita Cina banyak memaparkan kesatuan orang-orang Cina. Menerusi filem-filem kungfu juga, ada dipaparkan mengenai diplomasi antara kumpulan-kumpulan kecil dan organisasi-organisasi besar. Mereka hidup bermatlamat.

Bagaimana pula dengan orang-orang Jepun? Orang-orang Jepun, mengikut perkiraan aku, adalah kaum yang paling tinggi adat hormat-menghormatinya. Sopan dan tegas.

Perkataan tambahan seperti onichan, oneechan, dono, kun dan sebagainya adalah sama seperti kita orang Melayu memanggil orang-orang yang lebih tua daripada kita. Adat makan, adat meminum teh, adat dengan guru, adat menghormati tetamu, adat di tempat kerja, adat pertandingan dan sebagainya.

Ketrampilan orang Jepun dalam memartabatkan budaya hormat-menghormati sangat tinggi. Ini terbukti menerusi disiplin mereka yang sungguh ketat. Disiplin adalah elemen yang paling kuat dalam mewujudkan budaya hormat-menghormati.

Kenapa tiba-tiba aku membicarakan mengenai kerjasama, disiplin dan adat hormat-menghormati? Aku sebenarnya sedang membicarakan kerja-kerja yang sedang aku lakukan. Setiap kerja yang kita lakukan perlu dengan penghormatan atau kita harus menghormati setiap perkara yang kita kerjakan.

Sekiranya kita menghormati guru kita, sebagaimana aku menghormati Puan Ainon dan penerbit-penerbit buku yang lain, maka seharusnya aku memberi komitmen dalam penghasilan novel atau buku-buku yang berkaitan.

Namun prioriti aku adalah akademik. Aku harus menghormati pelajaranku lebih berbanding perkara-perkara lain.

Yang kedua itu adalah tugas-tugasku untuk meningkatkan prestasi pelajar di universiti. Sebenarnya, ini bukan tugas yang harus aku pikul seorang diri. Ini tanggungjawab semua pihak. Aku cuma membantu.

Ya, Tuhanku. Berikan aku petunjuk, berikan aku ketabahan. Aku memohon ampun kepada-Mu untuk segala kesilapanku. Berikan aku jalan yang lurus, berikan aku kemudahan-kemudahan supaya berjaya dalam setiap apa yang aku kerjakan. Tetapkan hatiku agar ikhlas dan jujur dalam pekerjaanku ini. Semoga apa yang kukerjakan ini mendapat keredhaan-Mu.

Amin.