BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Ogos 29, 2007

Di manakah Kemanisan Perjuangan Tanpa Cabaran Yang Pahit?

Kadangkala perjuangan itu terasa amat berat, kesan depresi. Apabila kita berjuang, seolah-olah kita kesunyian tanpa teman. Kehidupan itu sendiri adalah satu perjuangan.

Manusia tidak dapat hidup tanpa matlamat. Kita hidup berjuang kerana kita memiliki matlamat. Namun, adakah suatu hari nanti kita akan tiba ke penghujung matlamat?

Nyawa kita berakhir, tidak kira matlamat itu berjaya dicapai atau tidak. Jadi adakah kehidupan itu wujud semata-mata untuk sampai ke matlamat?

Tidak? Kehidupan itu adalah perjuangan. Kadangkala, ini dinamakan perjuangan yang tidak selesai. Adakah manusia hidup untuk bersaing atau bekerjasama?

Apakah erti kehidupan tanpa kerjasama? Adakah kita hidup untuk bersaing? Apakah maknanya persaingan ini?

Tumbuh-tumbuhan, haiwan-haiwan bersaing untuk meneruskan kehidupan? Haiwan pemangsa yang mewujudkan persaingan? Haiwan herbivor yang menguasai padang rumput? Haiwan Savannah yang menguasai punca air?

Adakah manusia itu haiwan? Manusia berakal, manusia berfikir, manusia bersatu padu. Jadi apakah makna persaingan?

Kita bersaing dengan cabaran. Kita lihat siapa yang menang atau kalah. Cabaran atau kita? Memikirkan ini, aku dapati, hidup ini akan hilang kemanisannya, tanpa cabaran. Kerana cabaran yang pahit, menyebabkan kita menghargai erti kemanisan hidup.

Tidak akan terasa betapa beruntungnya memiliki kesenangan, tanpa kesusahan. Kita bersyukur, kerana itu.