BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Ogos 07, 2007

AAA - Aku Adalah Adiwira Seperti Yang Anda Mahu - Dia Mahu

"Jadi awak inginkan cerita mengenai hero-hero tempatan?" Aku sudah muak melayan manusia ini.

"Ya. Bolehkah?" Dia kelihatan sungguh gembira. Gembira kerana akhirnya, aku bersetuju untuk membenarkan dia menulis cerita mengenai diriku.

"Saya memiliki satu kuasa. Apabila saya menyentuh seseorang, saya boleh memindahkan segala macam penyakit dan kuasa negatif di dalam badannya ke dalam badan saya." Aku menerangkan dengan nada suara dan rupa yang serius.

"You... you must be kidding?" Dia membeliakkan matanya. Tersengih-sengih. "I just want a hero story."

"Then, you already got one." Aku merenungnya dengan wajah yang serius. Dengan bibir yang terkatup rapat.

"Dan untuk tujuan itu, saya memiliki masalah. Jika penyakit atau kesakitan seseorang itu parah, maka saya akan terpaksa menanggung penderitaan dan kecederaan, separah pesakit tersebut." Jelasku lagi.

"Jadi apa yang akan berlaku kepada pesakit itu?" Dia memasang minat. Antara percaya dengan tidak.

"Dia akan sembuh manakala saya mungkin boleh mati melainkan saya berupaya menyembuhkan kesakitan tersebut."

"Ya?" Dia membeliakkan matanya lagi. Memanjangkan lehernya ke depan, dengan kedua-dua belah bahu yang terangkat.

"Kecederaan pada ibu jari saya ini, saya dapat menerusi salah seorang anak murid saya. Kerana sebelum saya meninggalkan sekolah itu, saya sempat memindahkan kecederaan seorang anak murid saya ke dalam badan saya. Sekarang sakit ini sedang merebak." Aku menunjukkan ibu jari kakiku yang masih cedera.

"Woh?" Barangkali dia berminat atau menyesal, atau kecewa kerana memaksaku menceritakan kisah hidupku kepadanya.

"Tetapi bukan setakat itu sahaja. Saya juga akan menyerap personaliti seseorang itu. Selepas membandingkan personaliti individu yang lain dengan diri saya, saya akan dapat memahami seseorang itu dengan lebih baik. Ini kebolehan saya." Ujarku.

"Namun ada keburukan juga. Jika individu itu hatinya hitam, jahat dan ganas, apabila saya menyentuhnya, saya juga akan berubah, menukar personaliti yang asal ke personaliti seperti itu. Contohnya, saya tidak merokok, tetapi jika saya terserap individu yang sedemikian, saya juga akan merokok." Aku menghela nafas, tanda kecewa dengan kelemahan yang ada pada keistimewaan yang aku ceritakan kepadanya. "Jadi, saya cuma boleh mengubati orang yang benar-benar putih hatinya."

"Aa... kisah ini... seperti... seperti X-Files." Dia memberatkan kepalanya ke kanan. Tergagap-gagap.

"X-Files memang wujud." Aku tersenyum, merenungnya lagi. Aku tergelak di dalam hati.

"Tetapi saya percaya! Saya percayakan awak!" Dia bersungguh-sungguh! Dia merenungku dengan tajam. Air mata yang penuh keikhlasan.