BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Ogos 18, 2006

Rita Rudaini VS Lis Dawati: Ulasan Pertempuran Dua Wirawati

Saya tiba-tiba sahaja berminat untuk mengulas mengenai dua orang pelakon yang berkualiti tinggi iaitu Lis Dawati dan Rita Rudaini. Sudah semestinya, peristiwa pergaduhan antara dua orang artis ini akan memanaskan drama bersiri Kau Yang Ku Sayang apabila disiarkan nanti. Secara teorinya begitulah.

Cuba lihat selepas peristiwa menyedihkan di FFM19 angkara seorang anak gadis yang berbakat dalam lakonan, VCD cetak rompak Gubra semakin laris di pasaran (sumber Harian Metro). Nampaknya, adakalanya sesuatu yang kelihatan negatif itu boleh menguntungkan pihak-pihak tertentu. Namun sayang sekali sebab yang laris terjual itu adalah VCD cetak rompak Gubra dan bukannya yang asli. Pendek kata, tentu orang ramai ingin tahu kenapa Sharifah Amani boleh menang Anugerah Pelakon Wanita Terbaik di FFM19.

Berbalik kepada kisah Rita Rudaini dan Lis Dawati:

Drama:
Kau Yang Ku Sayang

Para Pelakon:
Lis Dawati - Pelakon Wanita Terbaik Anugerah Skrin 2005
Rita Rudaini

Arahan:
Rashid Sibir

Babak Pergaduhan:
Episod ke-19 dari 26 episod.

Rujukan:
Harian Metro

Dalam drama ini ada lakonan pergaduhan antara Lis Dawati dan Rita Rudaini. Saya tidak mahu mengulas dari aspek peribadi kedua-dua orang itu. Namun saya mahu mengulas lakonan mereka berdasarkan gambaran yang diberikan menerusi Harian Metro.

Lis Dawati kata:
"Bila babak pergaduhan bermula, Rita terus tampar saya dengan kuat dan saya cuba elak tapi kena pipi. Dia terus tolak bahu saya menyebabkan berlaku babak tolak-menolak dan dia kemudian tarik rambut serta rejam saya dalam air. Sepatutnya, watak Linda yang menyerang Lia dan bukan sebaliknya."

Rita Rudaini kata:
"Saya tidak takut kerana tahu tidak bersalah. Polis juga boleh soal dan saya boleh tunjukkan skrip sebagai bukti. Saya buat semua itu kerana berlakon dan sebagai pelakon, saya perlu buat secara profesional."

Melihat kepada situasi di atas, saya teringatkan kisah pelakon dulu-dulu apabila berlakon. Mereka akan buat betul-betul. Jika tampar, tampar betul-betul. Cubit pun betul-betul. Mungkin Rita Rudaini berbuat demikian berlandaskan cara pelakon dulu-dulu. Semoga salah faham antara kedua-dua pelakon ini akan dapat diatasi.