BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Ogos 27, 2006

PENYAMARAN

Saya bertemu dengan budak yang mengaku dirinya CID. Budak ni memang nak kena. Suka-suka dia nak tangkap Mat Indon. Kisah ini berlaku dalam bas, masa tu saya baru balik selepas latihan di suatu pusat yang berkaitan dengan semangat kesukanan.

Fake CID tu tangkap Mat Indon atas bas. Sebab Mat Indon tu visa dia dah mati satu tahun. Ada dua orang Mat Indon. Dia tangkap dua-dua.

Dia telefon kawan dia. Konon-kononnya CID juga.

"Bang, ini ada dua ekor Mat Indon dengan saya. Abang dapat tangkap berapa orang?"

"8 orang? Abang dekat pusat bandar, saya dekat pinggir ni aje."

"Tadi saya nampak Van Abang lalu. Tak apalah bang, nanti saya bawa dia orang dekat _____."

Mat Indon tu kata nak berhenti dekat Balai Polis tapi Fake CID tak mahu. Dia berhenti dekat satu tempat menunggu bas. Dia suruh Mat Indon tu turun.

Lepas Mat Indon dengan Fake CID tu turun. Dua orang pak cik dekat yang duduk dekat belakang marah-marah.

"Aku rasa budak Indon dua orang tu dah kena 'pau'."

"Apa punya polis itu macam. Mana ada orang tangkap Indon pakai bas."

"Aku kalau ikutkan hati, mahu je aku belasah budak tu. Orang dalam bas ni mesti tolong punya. Buat malu nama polis je!"

"Lagi satu aku tengok masa dia angkat telefon tu. Mana ada orang terus tekan nombor terus cakap. Sekurang-kurangnya kena tunggu 4, 5 saat. Memang kelentong budak tu."

"Dia orang tu datang sini ada permit. Cari rezeki halal, aku memang tak puas hati dengan budak tu. Dah la cakap kasar. Ada ke polis macam tu?"

"Kalau dia polis, dia patut boleh cakap Inggeris. Mana ada polis tak pandai cakap Inggeris."

"Yang aku tengok masa Mat Indon tu suruh dia keluarkan dia punya dompet mahu tengok dia betul-betul polis ke tidak, budak tu teragak-agak. Kalau dia polis dia mesti tunjuk punya. Dasar memalukan polis!"

"Aku memang nak belasah budak tu. Tapi aku diam je. Aku tunggu je dia buat hal tadi."

"Entah mana dia nak bawa budak Indon tu. Memang kena 'pau' punya."


Nampaknya, di dalam bas juga anda boleh jadi pengkritik.


Moral: Renung-renungkan kisah di atas.