BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Disember 09, 2010

Sakit Mata Merah Dan Bengkak - Surat Pembaca Yang Unik

Dakota Fanning atau Jane bermata merah di dalam filem Twilight.
Namun ini bukan kerana beliau sakit mata, ini kerana mata Pontianak
memang begitu, menurut cerita tersebut.

MATA ANAK SAYA MERAH DAN BENGKAK - Ibu Risau:

Doktor Amiene Rev, mata anak saya merah-merah. Bila dia bangun pagi, ada tahi mata melekat. Kalau dah bertahi mata melekat sampai macam tu, susahlah anak saya ni nak buka mata. Dah la sakit nak buka mata, gatal-gatal mata pula, sampai mata berair.

Maklum balas daripada Amiene Rev yang merendah diri biarpun beliau adalah seorang individu yang berfikiran optimis:
Oh, maafkan saya, saya bukan Doktor Mata apa lagi Doktor Perubatan. Saya ialah Amiene Rev, dan saya cuma seorang manusia biasa sahaja. Kita serupa, bezanya saya lelaki dan Puan ini adalah perempuan. Terima kasih kerana mengirim surat kepada saya.

Pertama, penyakit mata yang dialami oleh anak Puan itu dikenali sebagai konjunktivitis. Sakit mata yang juga dikenali sebagai penyakit mata merah atau konjunktivitis ini adalah disebabkan radang pada selaput luar bebola mata dan juga pada kelopak mata anak Puan.

Uchiha Sasuke pula bermata Sharingan, manakala mata Uzumaki Naruto
boleh berubah menjadi mata seekor rubah atau musang.

Penyebab utama penyakit mata merah ini adalah jangkitan kuman atau bakteria dan virus. Satu perkara yang perlu saya beritahu awal-awal di sini, ialah penyakit mata merah dan gatal-gatal ini boleh berjangkit! Penyakit mata merah ini boleh terkena pada semua orang, terutamanya kanak-kanak.

Saya pasti, Puan dan pembaca-pembaca yang saya sayangi sekalian berminat untuk mengetahui bagaimana kita atau anak kita telah dijangkiti sakit mata, mata merah atau konjunktivitis ini.

Disebabkan penyakit mata merah atau konjunktivitis ini boleh berjangkit, maka eloklah kalau kita mengetahui simptom-simptom atau tanda-tanda penyakit mata yang boleh berjangkit ini. Antara ciri-ciri penyakit mata jenis konjuktivitis ini ialah:
  1. bermula dari sebelah mata menjadi merah yang kemudiannya ia mungkin berjangkit ke dua belah mata
  2. mata terasa gatal
  3. menyebabkan pedih dan sakit seperti berpasir dan bertahi mata
  4. mungkin menyebabkan kemerahan pada kelopak mata, iritasi, kering dan berkeruping di sekeliling mata.
Sekiranya terdapat banyak lendir putih kekuningan atau tahi mata yang menyebabkan anak Puan sukar untuk membuka mata, maka lendir putih kekuningan itu berkemungkinan besar terjadi kerana jangkitan kuman telah berlaku.

Manakala, jika penyakit mata ini disebabkan oleh virus, mata pesakit akan berair dan akan ada tanda-tanda demam selesema semasa jangkitan tersebut berlaku.

Punca-punca dan Penyebab Sakit Mata Merah
Walau bagaimana pun, perlulah diingatkan bahawa penyakit mata merah ini tidak semestinya disebabkan oleh jangkitan kuman sahaja. Ada lagi beberapa punca atau faktor yang boleh menyebabkan sakit mata merah dan bengkak.

Mata Son Goku akan berubah daripada hitam kepada hijau apabila
dia bertukar menjadi Orang Super Saiya. Ini walau bagaimana pun

bukanlah bermaksud Son Goku menghidap penyakit mata.

Neonatal Conjunctivitis
Bagi bayi yang baru lahir, kemungkinan bayi tersebut boleh dijangkiti sakit mata yang dikenali sebagai neonatal conjunctivitis semasa melalui saluran peranakan. Ada sesetengah kes pula, penyakit mata ini disebabkan oleh jjangkitan kuman Gonorhoea atau Chlamydia.

Selalunya bayi yang dijangkiti sakit mata ini akan ada kesan lendir bernanah dari mata, dalam masa seminggu selepas dilahirkan. Sekiranya bayi Puan ada menunjukkan tanda-tanda seperti ini, bawalah anak Puan bertemu dengan doktor.

Alahan Mata - Iritasi Mata - Allergic Conjunctivitis
Alahan mata ( allergic conjuktivitis) atau iritasi mata juga boleh menyebabkan mata merah. Hal ini disebabkan oleh
  • debunga ( hay fever)
  • bulu haiwan
  • habuk
  • pengawet dalam ubat mata atau
  • pencuci kontak lensa bahan kimia seperti peluntur cat
Kebiasaannya mata merah disebabkan oleh allergic ini mengakibatkan mata merah pada kedua-dua belah mata secara serentak. Ini menyebabkan mata menjadi merah dan berair, gatal-gatal di sekitar mata dan hidung, bersin serta hidung berhingus.

Puak Hyuuga memiliki mata byakugan. Ini juga bukan sejenis penyakit
mata,
sebaliknya adalah kelebihan genetik untuk puak Hyuuga.

Cara mengatasi mata merah atau conjunctivitis
Jangkitan sakit mata ini kebiasaannya akan pulih sendiri dan tak merbahaya. Tanda selalunya beransur pulih dalam 2 hingga 5 hari , tetapi walau bagaimanapun jangkitan Viral konjunktivitis mungkin berlarutan sehingga 2 ke 3 minggu.

Walaupun begitu diharap agar berjumpalah dengar doktor untuk kepastian kerana, ada sejenis sakit mata (infectious keratitis) yang apabila dijangkiti mata anak anda, dia akan merasa seperti ada sesuatu pada bola mata dan ia amat menyakitkan sekali dan membuatkan anak anda sukar untuk membuka mata kerana terlalu sakit. Sekiranya ini dibiarkan, maka kecacatan kekal mungkin akan berlaku pada penglihatan. Sekiranya tanda ini berlaku hendaklah berjumpa doktor dengan kadar segera.

Jangkitan sakit mata (infective conjunctivitis) adalah sangat sangat mudah berjangkit. Oleh itu, langkah pencegahan adalah penting untuk mengelakkan dari merebak. Bagaimanakah cara untuk menghalang penyakit mata berjangkit ini daripada merebak? Caranya ialah:
  1. Amalan kebersihan adalah penting
  2. Basuh tangan sebelum dan selepas menyentuh mata anak kita.
  3. Gunakan barang peribadi yang berasingan untuk anak yang dijangkiti itu sehingga jangkitan itu sembuh
Apakah rawatan untuk jangkitan sakit mata?
Kebiasaannya sakit mata akan baik dengan sendirinya dalam masa 2 ke 5 hari. Tetapi sekiranya ianya berlarutan melebihi 7 hari atau jangkitan mata bertambah teruk atau anak anda terlalu muda, maka anda digalakkan membawa pesakit atau diri anda sendiri jika anda yang sakit untuk berjumpa dengan doktor untuk rawatan.
Kesemua di atas adalah mata merah, tetapi bukan juga penyakit mata

Viral Conjunctivitis
Sekiranya doktor mengesyaki jangkitan viral conjunctivitis kebiasaannya ia tak memerlukan rawatan khusus. Sekiranya disebabkan kuman kemungkinan doktor memberikan ubat titis antibacterial atau ointment atau kemungkinan ubat makan sekali.

Sakit mata tanpa tanda kemerahan berlaku kerana sebab-sebab yang berbeza-beza mengikut keadaan. Diagnosis yang tepat biasanya dapat diberi melalui penilaian klinikal yang teliti. Antara penyebab-penyebab sakit mata termasuklah luka pada lapisan kornea.

Kornea adalah lapisan mata yang berada di lapisan luar mata. Kornea jernih, dan mempunyai permukaan yang berbentuk kubah yang menutupi bahagian hadapan mata. Fungsi kornea adalah untuk membantu mata memfokuskan cahaya ke retina.

Oleh kerana kornea adalah lapisan yang paling luar, maka kornea biasanya mudah tercedera akibat benda asing yang masuk ke dalam mata yang menyebabkan sakit mata. Kecederaan pada kornea kebiasaanya berlaku akibat daripada kemalangan pada waktu bekerja contohnya ada serpihan kayu atau besi yang termasuk ke dalam mata, atau kotoran yang terkena mata semasa memotong rumput.

Inilah mata Rinnegan. Juga bukan penyakit mata.

Kecederaan kornea yang menyebabkan sakit mata juga boleh terjadi semasa kecederaan akibat bersukan seperti jari yang tercucuk mata, atau serpihan kaca yang termasuk ke dalam mata ketika berlaku kemalangan jalan raya. Ingatlah, kecederaan kornea akan menyebabkan sakit mata dan menjejaskan penglihatan.

Kornea yang luka boleh menyebabkan keadaan sakit mata teruk. Kebiasaanya, mereka yang mengalami kecederaan begini akan menjadi begitu sensitif pada cahaya (fotofobia) dan ini menyebabkan air mata keluar berlebihan.

Luka di bahagian kornea memerlukan rawatan rapi. Apabila kornea terluka, ini bermakna tidak ada lagi lapisan yang melindungi mata dan ini akan memudahkan jangkitan kuman berlaku pada mata yang terluka.

Lapisan kornea boleh untuk kembali semula jika masalah kecederaan tersebut tidak serius. Walau bagaimanapun, sekiranya luka pada kornea tersebut adalah lebih dalam, maka proses pemulihan akan mengambil masa yang lebih panjang. Selepas pemeriksaan teliti, doktor berkemungkinan akan memberi antibiotik untuk menghalang sebarang jangkitan dan penutup mata mungkin digunakan untuk mengurangkan tekanan dan sensitiviti pada cahaya.

Luka dalam mata boleh menyebabkan kornea berparut, dan menjadinya berkabut dan boleh menyebabkan penglihatan mata terjejas teruk. Dalam kes ini, mungkin terdapat keperluan untuk dilakukan pembedahan kornea atau pemindahan kornea.

Pencegahan daripada terkena sakit mata walau bagaimanapun merupakan kunci utama untuk mengelakkan penyakit mata. Pakailah pelindung mata atau google sekiranyanya bekerja di tempat-tempat yang banyak habuk atau berisiko dalam mengancam keselamatan mata.

Terdapat pelbagai jenis mata Sharingan.

Petua Mengubati Sakit Mata
Dapatkan teh bunga dari kedai singseh dan rebus hingga menggelegak. Kemudian, campurkan sedikit dengan gula untuk diminum.

Dalam masa 2 hari sakit mata merah dan bengkak di mata akan cepat surut. Dalam masa yang sama pesakit mungkin terkena cirit-birit sedikit sebab panas badan dah mula keluar (untuk pengetahuan, sakit mata boleh menyebabkan kanak-kanak demam kerana suhu badan meningkat). Jangan risau dengan keadaan ini, kerana jika perkara sedemikian yang terjadi, maka ini bermakna sakit matanya dah mula hendak sembuh.