BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Disember 25, 2010

Menjelang Lembaran Baru 2011

Sebelum saya menulis dengan lebih lanjut, saya ingin memaklumkan terlebih dahulu mengenai surat-surat pembaca atau lebih tepat, surat-surat elektronik yang telah saya terima daripada para pembaca blog Duke Amiene Rev. Terima kasih saya ucapkan di atas surat elektronik yang telah anda kirimkan kepada saya. Hari ini saya dapat melihat semuanya, dan memang saya tahu masih banyak yang belum sempat saya balas.

Kedua, saya meminta maaf kerana tidak dapat memenuhi kehendak peminat-peminat blog saya, di mana identiti saya sebagai Amiene Rev adalah rahsia. Ini kerana saya tidak suka mendedahkan apa-apa tentang dunia realiti saya dan itu bermaksud diri saya juga. Malah, saya juga tidak mempromosikan blog saya kepada rakan-rakan saya di dunia realiti. Bagi saya, blog saya adalah satu dimensi yang berbeza. Tidak seronoklah menulis blog jika saya mendedahkan diri saya di sini. Lagi pun, saya bukanlah jenis yang suka mempromosikan diri, jauh sekali menginginkan populariti. Saya lebih suka mempromosikan blog saya kepada orang-orang yang jauh, yang bukan terdiri daripada mereka yang berada di persekitaran saya. Saya begitu perahsia orangnya.

Saya tidak pernah memberitahu di dalam blog saya tentang di mana saya tinggal secara jelas, apakah pekerjaan saya, dan apakah status saya yang terkini. Ini kerana saya sememangnya tidak suka dikenali. Sebagai blogger, apa yang saya utamakan ialah tulisan saya dan bukan hal-hal peribadi saya. Tulisan saya adalah ulasan saya berkenaan hal-hal di dunia dan juga di akhirat. Semoga ini menjawab pertanyaan beberapa orang peminat blog Duke Amiene Rev. Semoga anda yang bertanyakan soalan ini dapat menerima jawapan ini.

Orang yang tahu mengenai siapa diri saya cuma penerbit-penerbit akhbar, majalah dan buku-buku yang tertentu sahaja. Itu pun atas dasar urusan 'profesional' atau urusan kerjaya. Saya akui saya pernah beberapa kali dihubungi oleh pihak media, akhbar dan malah penerbit besar itu sendiri. Namun sekali lagi saya beritahu, saya adalah seorang yang low profile. Saya pernah menghadiri majlis ilmu di mana terdapat ramai orang-orang terkenal dan di situ saya masih tidak memperkenalkan identiti saya. Bagi saya, dunia blogger, dunia penulisan dan dunia realiti saya adalah dua perkara berbeza yang semakin dirahsiakan semakin bagus.

Hal di dunia nyata dan hal blogger adalah dua perkara berlainan. Ada orang pernah bertanya dan meminta alamat blog saya di dunia nyata, tidak saya layan. Ada yang berasa pelik kenapa saya tidak mahu memberikan alamat blog saya sedangkan ramai blogger suka memberikan alamat blog mereka kepada kawan-kawan mereka.

Jawapan saya cuma ini, saya mahukan privasi dan pada masa yang sama saya tidak dapat berdiam diri apabila melihat terlalu banyak isu yang kelihatan tidak terubat atau terbiar. Saya juga kasihan melihat ramai manusia dilanda masalah dan tidak berpeluang untuk menyuarakan luahan hati mereka, maka saya wujudkan ruangan tersebut di blog saya.

Asalnya, saya memiliki sebuah web forum sahaja. Temanya "Find Your Destiny Through Unity" dan "Cari Kawan dan Kaunseling" yang bertujuan membantu individu-individu yang mengalami masalah peribadi atau jiwa yang serius. Alhamdulillah, sepanjang beberapa tahun laman forum itu dihidupkan, terdapat beberapa individu yang bermasalah berjaya menemui haluan hidup mereka. Kemudian saya mendapati satu perkara berkaitan internet, yang kalau tidak dibendung boleh mendatangkan ketagihan. Lalu saya meminta semua ahli forum tersebut supaya tidak menumpukan sangat terhadap laman forum saya, dan saya menarik diri supaya ahli-ahli yang lain juga berbuat begitu. Hal ini ada saya ceritakan dalam salah satu edisi majalah elektronik Amiene Rev E-Zine saya.

Ini kerana saya tidak mahu mereka menghabiskan banyak masa di depan komputer. Lebih baik mereka tumpukan hal-hal di dunia realiti. Lalu kemudian, saya muncul kembali secara tunggal menerusi blog Duke Amiene Rev. Biarpun begitu, saya dapati masih ramai individu yang masih mahu membantu, menjadi sukarelawan. Terima kasih.

Saya tidak tahu kenapa ramai orang sudi mengikuti saya. Namun saya tahu, mereka ini semuanya ikhlas mahu membantu saya. Itu pun saya hadkan juga. Saya percaya, setiap orang berhak mencipta laluan sendiri, dan mungkin kita akan sama-sama bertemu dalam laluan tersebut. Jika haluan kita sama, mungkin, ya, mungkin itu ada baiknya. Perjuangan yang seiring.

Di sini saya ingin memaklumkan kepada semua pembaca, pada tahun 2011, saya ternyata akan lebih sibuk. Jadual saya semakin padat. Untuk membaca surat pembaca, saya selalunya akan membacanya apabila saya berada dalam keadaan damai atau tenang. Ini memudahkan saya untuk menghayati masalah atau luahan yang dikirimkan oleh pembaca. Cuma satu sahaja, saya sangat pantang apabila orang menulis surat kepada saya dengan menggunakan Bahasa SMS. Semasa zaman aktif web forum Dragonizer, kerap kali saya mengingatkan ahli-ahli supaya menggunakan Bahasa Melayu Standard dan ejaan yang betul. Alhamdulillah, ahli-ahli pada ketika itu menghormati permintaan saya.

Memang saya akui, saya banyak bersabar apabila membaca surat-surat pembaca. Pada fikiran saya, mereka ada masalah dan perlu saya bantu. Namun cara penulisan surat menggunakan tanda baca, ejaan dan Bahasa SMS menyebabkan surat tersebut susah untuk dibaca. Semoga peristiwa penulisan surat seperti itu tidak berulang lagi. Kadang kala saya lebih kagum dengan orang Barat yang apabila menulis surat, mereka menulis dengan sopan walaupun mereka menceritakan masalah mereka. Lihat sahaja blog-blog mereka. Mereka menyanjungi bahasa ibunda mereka. Kenapa tidak orang Malaysia? Semoga semua pembaca akan semakin mencintai bahasa kebangsaan.

Tahun 2011 bakal menjelma. Saya tidak pasti saya akan ada banyak masa lapang lagi selepas ini, kerana selepas ini, saya perlu banyak membuat persediaan untuk ke tahun 2011. Apa pun saya memohon maaf kepada semua pihak jika saya ada terkasar bahasa atau tersilap kata dalam penulisan saya sehingga ke hari ini, dan semoga bertemu lagi pada tulisan yang akan datang!

Salam hormat,
Amiene Rev