BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Disember 14, 2010

Petua Hilangkan Uban - Menghilangkan Uban Dengan Mudah dan Sabar

Kakashi beruban kerana faktor genetik. Ayahnya juga beruban.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Petua Menghilangkan Uban dan Kelemumur
Ambil secawan air kelapa tua dan gosokkan pada kulit kepala secara perlahan-lahan. Lakukan setiap hari atau kalau tak cukup masa, buatlah sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Insya-Allah, uban dan kelemumur akan hilang. Selamat mencuba wahai orang-orang yang rambutnya beruban. - dukeamienerev.blogspot.com

Jiraiya juga beruban sejak usia muda. Barangkali faktor genetik juga.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Petua Hilangkan Uban Yang Kedua
Kajian seterusnya menunjukkan bahawa kelapa tua sememangnya mempunyai fungsi untuk menghilangkan uban. Kali ini, dengan menggunakan minyak santan. Caranya, ambil sebiji kelapa tua. Parut isi kelapa tua itu, dan ambil santan pekatnya. Didihkan santan itu sehingga keluar minyak. Tuangkan minyak itu ke dalam botol dan rendam bersama halba. Gunakan minyak tersebut setiap hari. Uban akan semakin berkurangan dan rambutakan kembali hitam. - dukeamienerev.blogspot.com

N watak pengganti L dalam Death Note juga beruban.
Barangkali kerana banyak berfikir?
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Petua Hilangkan Uban Yang Ketiga
Kali ini, kita akan guna biji buah betik untuk menghilangkan uban di kepala orang yang beruban itu. Caranya, goreng biji buah betik tanpa menggunakan minyak. Kemudian tumbuk sehingga halus. Kemudian gaulkan dengan minyak kelapa secukupnya. Nampaknya, masih ada menggunakan minyak kelapa. Selepas itu, lumurkan ramuan tersebut ke seluruh rambut yang beruban dan juga kulit kepala. Bungkus rambut dengan handuk dan biarkan selama 2 jam. Selepas tamat tempoh 2 jam, bilaslah rambut sehingga bersih. Pastikan petua ini dilakukan sekali seminggu selama 3 bulan. Insya-Allah rambut yang beruban akan hitam kembali.
- dukeamienerev.blogspot.com
Dante, watak utama Devil May Cry juga beruban.
Awet muda tetapi beruban.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Petua Menghilangkan Uban Yang Keempat
Petua ini nampaknya lebih pada mewarnakan rambut. Petua ini lebih tepat kalau dikatakan petua mewarnakan rambut beruban. Daun inai akan digunakan dalam petua menghilangkan warna putih uban pada rambut beruban. Caranya, tumbuk daun-daun inai sehingga lumat. Campurkan sedikit sahaja air bagi memudahkan daun inai itu digaul dan dijadikan syampu rambut. Sapukan pada rambut yang beruban. Bungkus rambut dengan kain tuala yang bersih dan biarkan dalam satu jam. Bersihkan rambut seperti biasa. Pasti, rambut yang beruban akan bertukar warna menjadi kemerah-merahan.
- dukeamienerev.blogspot.com
Sephiroth, pahlawan pedang yang handal juga beruban.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Petua Menghilangkan Uban Yang Kelima
Daun kari nampaknya boleh juga digunakan untuk menghilang uban. Tumbuk daun kari sehingga lumat. Kemudian ambil beberapa sudu pati santan dan gaulkan dengan daun kari sehingga sebati, sehingga menjadi seperti syampu. Kemudian, masakkan ramuan tadi di dalam periuk sehingga keluar minyaknya. Ambil minyak tersebut untuk disapukan pada rambut yang beruban bagi menghilangkan uban.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Petua Melambatkan Rambut Beruban
Kata orang, apabila makan, hendaklah dengan menggunakan tangan. Jadi, bila sudah makan, boleh basuh tangan, dan sapukan tangan ke rambut sebelum tangan yang dibasuh tadi dilap.
- dukeamienerev.blogspot.com
Penjejak Awan, biarpun awet muda, tetap juga beruban.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Punca Rambut Beruban - Punca Uban Di Usia Muda
Orang muda pada zaman kini ramai yang beruban. Apabila orang muda beruban, maka rambutnya akan kelihatan tidak menarik. Faktor-faktor yang menyebabkan rambut beruban adalah seperti berikut:
  • Rambut beruban kadangkala disebabkan oleh faktor genetik atau warisan keturunan.
  • Tubuh badan yang kekurangan vitamin B dan zat besi juga merupakan punca uban cepat tumbuh.
  • Kekurangan gizi yang seimbang dalam pemakanan menyebabkan jumlah enzim pembentuk pigmen berkurang, lalu menjadi punca rambut beruban. Protein diperlukan untuk menghasilkan enzim tersebut.
  • Asap rokok dan pencemaran menyebabkan pertambahan radikal bebas di dalam tubuh. Begitu juga dengan minuman beralkohol.
  • Hobi mewarnakan rambut atau perawatan rambut yang tidak sesuai juga dikatakan menjadi punca uban cepat tumbuh di rambut.
  • Kesan radiasi juga dikatakan menjadi punca rambut beruban.
- dukeamienerev.blogspot.com
Kapten Hitsugaya, muda tetapi beruban.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan uban
Cara menghilangkan uban
Berdasarkan faktor-faktor di atas, salah satu cara untuk menghilangkan uban adalah dengan mengamalkan diet yang seimbang, khususnya dalam pengambilan zat besi dan vitamin B. Elakkan juga penggunaan bahan kimia yang kerap ke atas rambut seperti pewarna rambut.
cara-cara menghilangkan uban - tips menghilangkan ub an - dukeamienerev.blogspot.com