BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Disember 05, 2010

Surat Pembaca - Sering Dibuli dan Ditindas Orang Yang Kononnya Kawan

Surat Kiriman Daripada Kawan Yang Setia (Hana) Sampai Dipijak Kawan Sendiri

Saya sering dilayan seperti bukan seorang kawan oleh kawan-kawan saya. Saya yang selalu menjaga perasaan mereka tetapi mereka tidak bertindak seperti yang saya inginkan. Saya fikir, untuk mendapatkan kawan yang sejati, kenalah menjadi kawan yang baik tetapi, apa yang saya harapkan tidak berlaku. Malah, saya yang selalu disakiti dan ditengking sesuka hati seperti saya tidak berperasaan.

Saya mengaku saya seorang yang sensitif dan terlalu baik, kadang-kadang saya lebih mementingkan perasaan mereka daripada perasaan saya. Ada di kalangan mereka tidak langsung menghargai saya. Hanya akan mencari saya apabila dalam kesusahan. Apabila saya tidak tolong, mereka akan bermasam muka dengan saya. Saya tak faham. Saya selalu bersikap baik dan menjaga perasaan mereka tetapi selalu perkecilkan saya dan tidak menghiraukan langsung perasaan saya. Saya sendiri tidak tahu apa kesalahan saya. Mungkin saya jenis yang tidak pandai hendak bertikam lidah dengan mereka. Saya tidak tahu apa lagi yang saya perlu lakukan untuk mendapat seorang kawan yang sejati.

Jawapan Daripada Amiene Rev
Sedih saya mendengar cerita saudari, namun ketahuilah, orang yang sering dianiayai dan dizalimi seperti saudari ini jika berdoa, pasti makbul doanya.
Dari Mu'adz bin Jabal Radhiyallahu 'anhu bahwasanya Rasulullah Shallallahu'alaihi wa sallam bersabda: Maksudnya: Takutlah kepada doa orang-orang yang teraniyaya, sebab tidak ada hijab antaranya dengan Allah (untuk mengabulkan)[Shahih Muslim, kitab Iman 1/37-38].

Dari Abu Hurairah bahwa dia berkata bahwasanya Rasulullah bersabda. Maksudnya: Doanya orang yang teraniaya terkabulkan, apabila dia seorang durhaka, maka kedurhakaannya akan kembali kepada diri sendiri". [Musnad Ahmad 2/367. Dihasankan sanadnya oleh Mundziri dalam Targhib 3/87 dan Haitsami dalam Majma' Zawaid 10/151, dan Imam 'Ajluni No. 1302]
Berdoalah agar saudari mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat, dan berdoalah agar dijauhkan diri saudari daripada orang-orang yang zalim dan khianat. Semoga kebahagiaan dan keberkatan mengiringi hidup saudari dunia dan akhirat.