BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Disember 15, 2010

Siswi Kaunseling Kabur Tujuan Belajar - Surat Pembaca

Ikan dan sesi kaunseling.

Surat kiriman daripada Kecik yang kabur tentang tujuan pembelajarannya
Saya belum ada niat untuk belajar, tapi kehendak keluarga saya terpaksa turuti. Saya sekarang di Kolej Islam Melaka. Saya seorang yang kurang arif tentang agama, tidak tahu apa-apa di tempat saya belajar. Saya ingin berbincang dengan keluarga. Bila saya pandang raut wajah ayah dan ibu, saya tak sampai hati. Kini saya ambil bidang kaunseling, apa-apa tentang kaunseling, apa motif kaunseling, satu benda pun saya tak tahu. Apatah lagi memahami setiap subjek yang diajar.

Tanpa matlamat, jalan hidup menjadi kabur.

Maklum balas daripada Amiene Rev
Kepada Kecik. Pertama, saya ingin ucapkan tahniah kepada Kecik kerana berjaya menyambung pengajian di Kolej Islam Melaka. Bukan semua orang berpeluang untuk menyambung pengajian seperti Kecik. Masih ramai yang terkapai-kapai, tercari-cari peluang untuk menyambung pelajaran. Bersyukurlah. Alhamdulillah. Sudah berjaya dah. Semoga suatu hari nanti Kecik akan berjaya menjadi seorang kaunselor yang cemerlang dunia dan akhirat.

Kaunselor membantu orang ramai
mencari kebahagiaan hidup!

Bidang kaunseling kini merupakan satu bidang yang penting di mata masyarakat. Bayangkan betapa ramainya golongan bermasalah di negara kita. Cuba Kecik fikirkan alangkah bagusnya kalau Kecik dapat membantu orang-orang bermasalah khususnya golongan wanita seperti Kecik untuk mencari tujuan hidup, peluang belajar, peluang kerjaya, menyelesaikan masalah peribadi dan sebagainya. Tentu bagus. Saban hari, semakin ramai orang yang bermasalah dan perlu dibantu. Dengan adanya kaunselor, pelbagai masalah dapat diselesaikan.

Hidup Gaara tentu akan lebih ceria dengan adanya kaunselor.
Kecik tentu ingin membantu Gaara.

Subjek-subjek dalam bidang bimbingan dan kaunseling lebih fokus kepada kemahiran untuk memahami dan membantu memberikan bimbingan atau panduan serta melegakan tekanan seseorang dalam menghadapi masalah peribadi. Kecik boleh menggunakan ilmu kaunseling ini untu meningkatkan motivasi dan keyakinan diri orang-orang yang bermasalah. Kecik boleh membantu seseorang itu menyedari kesilapannya dan berusaha membantunya mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapinya. Kecik juga boleh membantu golongan miskin untuk sambung belajar dengan membekalkan informasi atau maklumat tentang cara-cara untuk mendapatkan biasiswa, tajaan atau pun pinjaman pendidikan.

Bagaimana sekarang? Jika Kecik ada masalah dengan subjek yang dipelajari, Kecik boleh terus bertemu pensyarah, tutor atau orang yang ditugaskan untuk mengajar Kecik di Kolej Islam Melaka tersebut. Sebagai pakar dalam bidang kaunseling, pasti mereka akan dapat memberitahu Kecik tujuan memepelajari satu-satu subjek dalam bidang kaunseling.
Orang seperti Naruto sangat gembira apabila dapat dikaunselingkan oleh Kecik.
Bantulah Naruto mencapai kariernya sebagai Hokage!

Tidak perlu takut. Mereka pasti akan menyambut kehadiran Kecik dengan senyuman. Ketuk pintu, ucapkan salam, dan masuk selepas diizinkan. Dan berceritalah tentang masalah Kecik dalam subjek yang dipelajari bersama pensyarah atau pengajar tersebut. Mereka pasti suka untuk membantu. Selamat belajar. Saya doakan agar Kecik berjaya mencapai cita-cita Kecik sebagai seorang kaunselor. Semoga berjaya!