BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Disember 17, 2010

Manga Ibu Robotku Sayang - Manga Terbaik Pilihan Amiene Rev

Manga Terbaik: Menyentuh Hati
Ibu Robotku Sayang
Manga Pilihan Amiene Rev 2010

Penulis Manga: Wang Xiao Yang

Bahasa: Bahasa Malaysia - Penerbit: Anjung Taipan Sdn. Bhd.
Kategori : Josei, Fiksyen Sains, Kekeluargaan

Ibu Robotku Sayang adalah sebuah manga yang mampu membuatkan pembaca mengalirkan air mata. Filem ini berlatar belakangkan masa depan, dunia alternatif. Robot dianggap memiliki perasaan, biarpun tidak memiliki deria rasa dan deria bau.

Cerita Ibu Robotku Sayang ini jika difilemkan mungkin dapat menarik perhatian ramai, seperti filem Artificial Intelligent atau A.I, lakonan Haley Joey Osment. Berbeza dengan filem A.I di mana filem itu mengisahkan budak lelaki robot dengan ibu angkatnya seorang manusia, manga Ibu Robotku Sayang tulisan Wang Xiao Yang ini pula mengisahkan tentang ibu robot yang ditugaskan untuk menjaga setiap anak yatim piatu di dunia tersebut.

Bagi kebanyakan anak manusia, dijaga oleh ibu robot adalah sesuatu yang agak memalukan. Itulah yang dirasai oleh Sinbell, seorang budak lelaki yang kehilangan kedua-dua orang tuanya semasa dia berusia sekitar 5 tahun. Disebabkan Sinbell telah menjadi yatim piatu, Kementerian Kebajikan telah menghantar sebuah ibu robot untuk menjaganya. Ibu Robot Sinbell sangat menyayangi Sinbell seperti anak kandung, tetapi Sinbell pula bersikap sebaliknya. Sinbell sering mengherdik, memarahi dan memalukan ibu robotnya tanpa menyedari perasaan ibu robot terhadap Sinbell adalah benar. Siapakah Ibu Robot sebenarnya?

Membaca kisah Ibu Robotku Sayang kadangkala mengingatkan saya tentang cerita Si Tanggang Anak Derhaka. Kisah ibu robot yang sanggup mengembara selama dua hari untuk memberikan burger-burger goreng kepada Sinbell amat menyedihkan, di mana burger-burger itu tidak pula dimakan oleh Sinbell kerana sudah busuk. Tapi apakan daya, Ibu Robot tidak memiliki deria bau dan deria rasa, oleh itu Ibu Robot tidak menyedari burger tersebut sudah basi.

Kesungguhan Ibu Robot mempertahankan Sinbell daripada bahaya amat menyentuh hati. Siapakah Ibu Robot yang sebenarnya? Kenapa Ibu Robot Sinbell memiliki keupayaan yang luar biasa berbanding robot-robot yang lain? Manga Ibu Robotku Sayang juga turut memuatkan asal-usul kisah Ibu Robot Sinbell ini pada bahagian akhir buku manga ini.

Sebelum memiliki anak, Ibu umpama memiliki sayap untuk terbang tinggi, namun selepas memiliki anak, Ibu akan korbankan kedua-dua belah sayapnya untuk diberikan kepada Anaknya. Betapa besarnya pengorbanan ibu. Hal ini seolah-olah sama juga dengan pengorbanan seorang guru terhadap anak-anak muridnya. Kadangkala ada guru yang ingin mencapai pencapaian yang lebih tinggi, tetapi hasrat itu terbatas kerana komitmen dan rasa tanggungjawab untuk meluangkan lebih masa untuk anak-anak muridnya.

Ibu Robotku Sayang, adalah sebuah manga yang sangat baik untuk dijadikan koleksi atau dihadiahkan kepada rakan-rakan. Wang Xiao Yang pastinya seorang penulis manga yang sangat berbakat.