BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Disember 06, 2009

Meninggalkan Banglo Usang - Catatan Rintis Terakhir

Pertama. Aku akan meninggalkan banglo yang aku diami ini dalam beberapa hari lagi. Kajian tentang Elven Grid Path telah sampai ke tahap akhir. Kos penyelidikan yang memakan nilai berjuta-juta pound dan euro. Satu projek yang cuma menjadi satu igauan dalam komuniti fatamorgana dunia. Teknologi yang belum dapat direalisasikan dalam arkib saintis manusia. Teknologi pra-campuran. Teknologi dan tradisi.

Kedua. Bunyi enjin keretapi semakin jelas. Putaran roda besi keretapi menggesel besi-besi landasan keretapi semakin terasa kuat getarnya. Ini adalah satu keberangkatan.

Ketiga. Adakah aku akan mengucapkan selamat tinggal? Tidak. Masih terlalu awal untuk itu. Aku akan berada di sini beberapa hari lagi. Kerana misi ini ada kesinambungannya.

Malam tadi aku menghubungi Dr. Z. Kini beliau mengurus di jabatan sarjana. Kami berborak panjang. Saya mendapat tahu, En. N yang sentiasa aku lihat online di Facebook, masih berada di New Zealand untuk menyudahkan Ph.Dnya. Sememangnya dunia ini terasa kecil, dengan setiap orang seolah-olah dekat, satu negara, pada pandangan mata siber. Kebenarannya, mereka berada jauh berjuta-juta kilometer dari sini.

Aku mula diganggu mimpi tentang bangunan-bangunan bercantum lagi. Katanya, kita semakin hampir. Portal Dimensi tidak memerlukan teknologi untuk dibuka. Iris yang menutupinya boleh dibuka dengan syarat yang satu.

"Adel Amar Estel"