BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Disember 10, 2009

Kerajaan Malaysia Belanja RM30 Sehari Untuk Seorang Pendatang Tanpa Izin

Alangkah bagusnya jika nilai RM30.2 juta itu digunakan kerajaan untuk menampung keperluan pembangunan moral generasi muda rakyat Malaysia yang rata-rata masih cenderung untuk merugikan duit kerajaan. Kos yang digunakan untuk menanggung perbelanjaan sehari bagi seorang Pati pula ialah RM30. Baik sungguh kerajaan Malaysia. Betapa pemurahnya kerajaan Malaysia. Syabas! Syabas! RM30 atau nilai tiga puluh ringgit untuk seorang pendatang tanpa izin bukan satu nilai kecil. Sebulan, sudah RM900.

Berdasarkan nilai mata wang Malaysia pada hari ini, nilai perbelanjaan untuk makan minum yang biasa bagi seorang rakyat Malaysia, khususnya yang tinggal di sekitar bandar-bandar besar adalah seperti berikut:
Sarapan Pagi = RM4
Makan Tengah Hari = RM6
Makan Malam = RM6
Secara purata, untuk makan minum, kos perbelanjaan makanan harian individu ialah RM16. Kos ini meliputi sepinggan lengkap hidangan untuk satu-satu waktu dan minuman. Sudah pasti, bukan air paip. Kos RM16 ini meliputi sebarang air berperisa.

Rata-rata pendatang tanpa izin terdiri daripada golongan yang tidak bersekolah, tidak tamat bersekolah dan kurang berjaya dalam pelajaran. Barangkali mereka hidup miskin hingga tidak mampu menyara yuran sekolah atau sememangnya mereka malas belajar semasa di sekolah. Melihatkan pada jenayah yang dilakukan oleh pendatang asing sama ada yang datang dengan izin atau pun secara haram, satu rumusan dapat dibuat di sini bahawa pendatang asing ini berpelajaran rendah dan mungkin merupakan pelajar bermasalah semasa di sekolah.

Pendek kata, duit kerajaan Malaysia habis begitu sahaja untuk dibelanjakan secara percuma kepada warga asing yang bermasalah ini. Datang ke Malaysia mendatangkan masalah. Tidak tahu melintas jalan, merompak, mencuri, lanun, membunuh, tidak berpuasa di bulan Ramadhan, berambut panjang dan melepak di merata tempat, memotong barisan semasa beratur menaiki bas awam dan sebagainya. Semua ini, adalah kisah benar sama ada dibaca di dalam akhbar atau dilihat di depan mata.

Apa yang dapat disimpulkan di atas, kalau seseorang itu malas belajar, maka mereka akan menyusahkan kerajaan, dan menyusahkan orang ramai. Kerajaan Malaysia sangat baik kerana tidak menghantar golongan muda di Malaysia yang bermasalah ini ke negara-negara jiran untuk bekerja.

Kerajaan Malaysia belanja RM30 sehari untuk seorang pendatang tanpa izin. Namun ada media-media di negara jiran begitu agresif menghentam Malaysia. Sedar atau tidak di sini, kerajaan siapa lebih teruk? Rakyat negara siapa lebih teruk? Apa pun, pendatang tanpa izin berhak untuk hidup dan memperbaiki gaya kehidupan mereka. Tetapi apa gunanya jika mereka dapat menyara hidup tapi masih membuat onar di negara orang! Apa yang kerajaan negara mereka lakukan selama ini? Ternyata kerajaan negara mereka lebih teruk berbanding kerajaan Malaysia? Media-media di negara mereka buta sehingga sanggup mengutuk Malaysia. Buka matalah media-media asing yang kuat mengutuk kerajaan Malaysia selama ini. Rakyat di negara mereka jauh lebih teruk, kerajaan mereka jauh lebih teruk dan tidaklah begitu bertanggungjawab sehingga menimbulkan masalah kepada negara Malaysia dan rakyat Malaysia. Kalau betul kerajaan Malaysia teruk, kenapa rakyat di negara mereka lebih tertarik untuk datang ke negara ini? Ada yang sanggup tukar kerakyatan pula. Negara siapa lebih teruk? Kenapa rakyat mereka lari ke negara ini? Jawablah sendiri.

Negara Malaysia banyak bersabar kerana dibuli dan dianiayai oleh negara-negara lain yang tertentu. Semoga negara Malaysia akan terus aman makmur dan mampu menghadapi cabaran dengan lebih baik dan bahagia. Semoga Malaysia dijauhi daripada sebarang bencana alam dan wabak penyakit. Amin.

CEBISAN KATA-KATA: Ramai lagi pesakit kronik di Malaysia yang boleh mendapat manfaat daripada nilai RM30.2 juta itu. Tidak lupa juga anak-anak yatim dan ibu tunggal di Malaysia. Masih ada rakyat Malaysia yang terpaksa tinggal di dalam rumah buruk tanpa bekalan air dan elektrik. Teringat kisah seorang ibu tunggal (warga Malaysia) yang tabah menyara tujuh orang anak di sebuah rumah buruk tanpa sebarang bekalan air dan elektrik. Golongan seperti ini lebih layak menerima RM30 sehari berbanding pendatang tanpa izin yang banyak menyusahkan negara. RM30 juta... RM30 juta...
KUALA LUMPUR: Kerajaan terpaksa membelanjakan sejumlah RM30.2 juta untuk menghantar pulang pendatang asing tanpa izin (Pati) ke negara asal mereka bagi tempoh 2007 hingga 2009, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop, berkata jumlah itu digunakan untuk menampung kos pengusiran seramai 154,729 orang Pati.

Selain itu, beliau berkata kerajaan juga terpaksa membelanjakan kos sebanyak RM30 sehari bagi seorang Pati yang ditahan di Depot Imigresen.

"Kos-kos yang terpaksa ditanggung kerajaan adalah meliputi kos harian dan kos rawatan sahaja. Kos ini tidak termasuk kos perubatan.

"Manakala, kos bagi urusan pengusiran Pati ke negara asing iaitu udara, laut dan darat pula adalah di bawah tanggungjawab kerajaan," katanya ketika menjawab soalan Mohsin Fadzli Samsuri (PKR-Bagan Serai) di Parlimen di sini mengenai kos pengendalian Pati yang ditahan dan siapa yang menanggung kos pengembalian ke negara asal mereka.

Mohsin Fadzli juga mahu tahu bilangan Pati yang telah ditahan untuk tahun 2006-2008 mengikut pusat-pusat tahanan dan tempoh seseorang itu ditahan.

Abu Seman berkata, jumlah keseluruhan bilangan Pati yang ditahan di Depot Imigresen seluruh negara bagi tempoh tersebut ialah seramai 248,939 orang.

Beliau berkata, sebelum seseorang Pati itu dihukum dan kemudian diusir ke negara asal, mereka akan ditahan di Depot Tahanan Sementara.

Katanya, Pati yang ditahan adalah tertakluk kepada urusan pemeriksaan, identifikasi, siasatan dan dakwaan oleh pegawai-pegawai imigresen.

"Setelah Pati tersebut disiasat dan dikenakan hukuman (dipenjarakan atau dikompaun atau kedua-duanya sekali), Pati berkaitan kemudiannya akan diusir ke negara asal mereka," katanya.

Selain itu, beliau berkata tempoh penahanan seseorang Pati ditahan turut bergantung kepada beberapa faktor lain seperti dokumen perjalanan Pati, tiket kapal terbang dan pengesahan oleh pihak kedutaan. - Bernama