BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Disember 13, 2009

Semak Keputusan PMR 2009 Online Result dan Koleksi Pendapat Orang Ramai Berkenaan Generasi Muda Hari Ini

Cara-cara menyemak keputusan PMR secara online adalah mudah. Anda cuma perlu melayari internet. Untuk melayari internet, pastikan anda pergi ke kafe siber berdekatan atau pasang sendiri talian internet di rumah. Anda juga boleh mendapatkan kemudahan hotspot dan wireless internet untuk memeriksa result PMR anda. Cukup mudah bukan? Benda yang mudah jangan disusah-susahkan. Malu. Malu kalau tak tahu berdikari.

Keputusan PMR akan keluar sekitar bulan Disember seperti kebiasaannya. Jika tahun 2008 ia keluar pada 30 Disember 2008, maka bagaimana pula dengan keputusan PMR 2009? Adakah ia akan keluar pada tahun 2010? Anda tentu boleh berfikir sendiri. Takkanlah nak berdikari untuk berfikir sendiri pun tak tahu?
Keputusan PMR 2009 akan keluar pada 24 Disember 2009. Bekas calon PMR 2009 boleh mendapatkan keputusan masing-masing selepas pukul 10 pagi di sekolah masing-masing. Calon persendirian PMR pula akan mendapat keputusan PMR menerusi pos.
Entri ini ditulis untuk menggambarkan sikap kebanyakan budak zaman sekarang yang cetek pemikirannya. Berfikir singkat. Budak macam ini memang banyak ditemui sekarang ini. Adakah pembaca termasuk dalam golongan ini. Mudah sahaja, jika pembaca rasa marah, geram terhadap tulisan dalam entri ini, maka siapa termakan cili dialah yang terasa pedasnya. Kenapa pula nak marah kerana kata-kata ini tidak ditujukan kepada mereka yang bukan dalam golongan yang hendak diceritakan di dalam tulisan ini? Tulisan ini bertujuan menggambarkan budak-budak masa kini yang manja, tak pandai berdikari, tak sedar diri, suka menyusahkan orang lain, suka meminta-minta tanpa rasa segan, suka mengarah-ngarah, suka mengkritik kemudahan percuma seperti "kenapa beli kerusi macam ni?", "kenapa bas ada sebuah saja.", "kenapa beli air mineral, belilah air Coca Cola ke, apa class air mineral?", "ala, ini aje?","terima kasih sebab ajar saya, lepas ni tolong hantar ke e-mel saya boleh, malaslah nak salin." dan sebagainya seperti diadukan oleh ramai golongan yang telah membantu mereka. Memang tak sedar diri golongan muda tersebut. Semua nak mudah.

Zaman sekarang ini memang ramai budak suka belajar secara makan suap? Semuanya tiru atau salin sahaja. Ada yang tiru dan salin dari internet, ada yang salin dan tiru daripada kawan. Ada yang cikgu dia yang bagi tiru. Apa nak jadi budak-budak zaman sekarang. Kalau meniru dan menghafal cara-cara menjawab soalan peperiksaan PMR dan kemudian mendapat keputusan PMR yang baik, apa gunanya? Itu bukan kepintaran semula jadi. Itu bukan kebijaksanaan semula jadi. Itu tandanya tak pandai berfikir. Itu tandanya gagal berfikir.

Pelajar yang mendapat keputusan PMR yang bagus tetapi tidak pandai berfikir akan berakhir dengan kehancuran. Rata-rata pelajar mahu 'straight to the point', mahu makan suap, mahu menyusahkan orang dengan meminta bantuan orang tanpa rasa malu atau rasa segan. Memang muka tak malu. Tahu mengarah saja. Memang jenis anak manja. Anak emak. Atau istilah tepatnya, jenis budak hingusan.

Spesies manusia yang menjijikkan seperti ini semakin bertebaran di muka bumi. Golongan tua dan dewasa pula ada juga yang tak betul. Ala-ala-ala comelnya budak ni, tak apalah, kasihan nak marah-marah dia, nanti emosi dia tertekan. Ambil la, tak kisahlah biar aku yang tolong printkan kerja kursus dia. Esok mama bagi kat sayang ye?

Mama, mama dah print ke belum kerja kursus Ain? Mama buat cantik-cantik tau. Nanti Ain dapat A, Ain sayang Mama. Begitulah jijiknya pernyataan seorang anak terhadap ibunya sehingga ibunya pula yang terpaksa buat kerja kursus untuk anaknya. Kemudian anak tersebut dapat 8A dalam keputusan PMR, si ibu bangga. Anak aku dapat 8A sebab aku yang tolong. Ho! Ho! Ho!

Kemudian ada satu cerita lagi. Hm... tengok aku dapat A untuk kerja kursus aku. Pandainya aku. Hebatnya aku. Padahal, kerja kursus tu ditiru dari internet. Macam tu pun ada juga yang bangga. Memang cetek pemikiran manusia-manusia itu.

Kemudian ada satu lagi pelajar. Hm. Aku dulu bodoh amat dalam Matematik Sekarang aku dapat A. Hebatnya aku. Cikgu, kau boleh blah. Kau dah tak ada apa-apa lagi untuk aku. Kau nak makan dekat kedai aku, bayar! Betapa jijiknya pelajar yang tidak mengenang budi seperti ini. Inilah antara spesies-spesies paling jijik yang pernah ditemui atau didengari di dunia zaman sekarang ni.

Pada zaman ini, pengaruh buruk dari luar negara dapat ditiru dan dilihat di kaca televisyen. Watak-watak biadab dan kurang ajar dijadikan hero di sesetengah drama, televisyen.Katanya, untuk memberi pengajaran. Katanya untuk dijadikan sempadan, supaya manusia yang menonton filem itu insaf. Insaf? Betul-betul jadi ke? Tidak. Konon-kononnya mewakili suara golongan yang memberontak supaya difahami. Masalahnya, golongan ini nak kita faham mereka, tetapi adakah mereka tak nak faham kita. Mereka parasit.

Satu lagi contoh yang tidak betul ialah membawa mat rempit pergi ke kutub utara. Itulah engkau, orang suruh merempit, engkau tak nak. Engkau suruh kita orang pergi masjid. Sekarang tengok, ada orang nak sponsor kita orang pergi luar negara, pergi kutub utara. Tak ke famous tu! Menyesal kau sekarang ek? Kau keputusan PMR baik pun tak ada orang nak sponsor. Maklumlah kau orang kampung. Mak bapak kau tak pandai nak cari sumber bantuan kewangan. Mak bapak kau pun bodoh jugak. Tengok mat rempit, baguskan dapat pergi ke kutub utara. Ada sponsor pulak tu.

Aku malas belajar. Kat sekolah dulu aku tak nak belajar. Boleh kaya jugak? Aku nyanyi. Aku masuk rancangan realiti. Aku jadi kaya. Aku dapat hadiah. Aku dapat peminat. Famous aku. Mana ada produser nak buat rancangan TV yang best-best macam rancangan realiti akademik. Kau tengok aja rancangan yang macam kuiz pengetahuan tu, yang macam nasyid-nasyid tu, semua rendah aje hadiahnya. Kau tengok rancangan nyanyian, ada yang tawar satu juta tau? So, buat apa nak belajar pandai-pandai.

Begitulah antara kata-kata yang pernah didengar. Tidak kira rancangan TV, atau pun media, kini nampaknya lebih banyak menyokong ke arah hiburan. Tak kurang kini pengaruh kuasa hiburan dalam mencipta kekayaan diperluaskan pula kepada kanak-kanak kecil menerusi rancangan realiti yang khusus untuk budak-budak.

Hebat betul dunia masa kini. Malas belajar tak apa. Hafal lirik lagu, pandai nyanyi dah boleh hidup. Ada seorang ibu pening, sebab anak dia nak jadi penyanyi, tak nak belajar dah. Habis keputusan PMR dia pun dah teruk, duduk pulak kelas belakang. Dia apa lagi, terpengaruh dengan kawan-kawan dialah. Ada ramai budak-budak yang kat kelas belakang tu, bukannya datang sekolah nak belajar, tapi kacau orang nak belajar.

Cikgunya? Cikgunya penakut. Takut nak rotan budak. Takut. Sekarang ni kan undang-undang dah memanjakan budak-budak. Budak-budak tak boleh kena rotan sangat, tak boleh kena marah sangat, tak boleh kena cubit, tak boleh kena tampar, tak boleh kena tepuk. Takut dah cikgu-cikgu sekarang ni. Penakut. Budak kena buang pun dapat masuk sekolah balik. Lagi besar kepala jadinya, kebal. Kena buang pun dapat ambil SPM. Bila ambil SPM lepas geram, jatuhkan nama baik sekolah, datang exam keluar awal. Biar keputusan SPM jatuh. Biar sekolah tu kena kaw-kaw kena kritik sebab peratus lulusnya jatuh. Astagfirulahalazim.

Begitulah antara petikan cerita-cerita yang didengar tentang budak-budak zaman ini. Biasalah, inilah detik permulaan kehancuran tamadun manusia. Tanda-tanda kehancuran dah nampak. Terang-terang dah nampak. Siapa tak nampak, dia buta. Buta hati.

Sekian tulisan berunsur teguran dan sindiran. Jangan marah, kerana orang yang berfikir singkat, biadab dan bodoh sahaja akan berasa marah kerana apa-apa kritikan di atas ditujukan kepada golongan tersebut sahaja. Gaya menulis kali ini di luar kebiasaan kerana banyak menggunakan bahasa percakapan. Realitinya, itulah cakap-cakap manusia hari ini yang pernah didengar sama ada menerusi perbuatan atau tumpang dengar. Maklumlah tuan punya statement duduk tak jauh dari kedudukan penulis. Penulis merekodkan sebagai satu renungan, supaya langkah-langkah untuk memperbaiki kesilapan dapat dilakukan.