BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Disember 16, 2009

Buang susu segar ke dalam parit

Susu segar keluaran Dairy Farm dibuang ke dalam parit begitu sahaja. Sungai susu dikatakan mengalir di syurga, kini sudah wujud di dunia ini. Ada pula pekerja-pekerja yang mengambil kesempatan menadah susu yang dituangkan ke dalam parit itu untuk diminum. Apakah perasaan lembu-lembu betina apabila melihat susu mereka dibuang begitu sahaja? Alangkah bagusnya jika susu-susu tersebut didermakan kepada anak-anak yatim dan keluarga-keluarga miskin. Beringat-ingatlah Fidaf, kalau kita tolong orang, Tuhan akan tolong kita balik. Sedikit kemudahan yang kita berikan kepada orang, Tuhan akan beri kemudahan berkali-kali ganda kepada kita. Tak sepatutnya Fidaf buat begini. Rezeki yang lebih patut disalurkan kepada golongan yang memerlukan. Berita seperti ini memang menyedihkan. Terbayang wajah-wajah lembu. Kasihan sungguh lembu-lembu. Terbayang wajah-wajah pekerja. Hentikan perbuatan tidak berperi kemanusiaan seperti ini.
Buang susu segar ke dalam parit
www.kosmo.com.my

ROMPIN - Lebih 75,000 liter susu segar keluaran First Dairy Farm (M) Sdn. Bhd. (Fidaf) di sini yang sepatutnya dihantar ke kilang setiap hari sejak sejak bulan lalu terpaksa dibuang begitu sahaja ke dalam parit ladang berkenaan.

Ia jelas satu pembaziran tetapi kepada pengurusan Fidaf, mereka berbuat demikian untuk membuka mata pihak berkuasa selepas tiga syarikat pengilang susu enggan membeli hasil ladang syarikat tenusu terbesar di Semenanjung Malaysia itu atas dakwaan ia mengandungi bakteria selain desakan harganya diturunkan.

Syed Muhd. Alwi

Susu keluaran Fidaf pada masa ini dijual RM2.40 seliter dan dikatakan mahal sedikit berbanding produk susu import dari Australia dan New Zealand.

Kesan daripada tindakan itu, Fidaf beroperasi lebih setahun lalu terpaksa menanggung kerugian lebih RM210,000.

Tindakan protes membuang susu ke dalam parit tu mengundang rasa sedih bukan sahaja kepada Pengarah Urusannya, Datuk Syed Muhd. Alwi Abdullah tetapi juga para pekerja yang melihat keringat mereka menjadi sia-sia dan masa depan menjadi samar-samar.

Semalam, Fidaf meneruskan lagi tindakan protes dengan membuang 16,500 liter susu segar ke dalam parit dengan Syed Muhd. Alwi berteriak bahawa mereka bukan sekadar membuang susu tetapi juga punca rezeki.

Beliau mendakwa pihaknya serta pengeluar susu tempatan lain semakin tersepit dan tidak lagi dapat menandingi bekalan susu import yang menguasai 95 peratus pasaran.