BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Oktober 11, 2009

Jika benar IPT di Indonesia henti ambil pelajar Malaysia - Cari saja universiti lain - Khaled Nordin

Pandangan Amiene Rev Terhadap Isu
IPT Indonesia Berhenti Ambil Pelajar Malaysia

Entah bagaimana, polisi terbaru pihak universiti di Indonesia yang menghentikan pengambilan ppelajar Malaysia menimbulkan rasa tersinggung di hati saya terhadap Indonesia. Saya masih, dan sedang cuba bersangka baik, dengan menganggap tindakan ini sebagai satu cara pihak universiti di Indonesia untuk melindungi pelajar Malaysia daripada menjadi mangsa pihak fanatik lagi terlampau dari Indonesia.

Sejak akhir-akhir ini, isu yang dicetuskan oleh Indonesia terhadap Malaysia sering mengundang rasa tersinggung terhadap diri saya, selaku salah seorang warga di negara Malaysia. Tulisan ini bukan untuk mencetuskan konflik, malah jauh sekali untuk tujuan provokasi. Tulisan ini adalah sekadar pendapat saya sebagai warga Malaysia yang tersinggung dengan sikap Indonesia. Boleh dikatakan media Indonesia semakin kuat membuli imej negara Malaysia, maka kali ini saya ingin benar meluahkan pandangan saya terhadap isu yang semakin kuat membara ini.

Menolong Indonesia umpama melepaskan anjing tersepit. Kita rakyat Malaysia sudah sekian lama bersabar dengan karenah sebilangan besar pendatang-pendatang dari Indonesia yang langsung tidak tahu menghormati penduduk tempatan.

Semasa saya masih belajar di universiti dahulu, setiap kali saya ingin menaiki bas, pasti akan ada beberapa orang warga Indonesia yang dilihat enggan beratur dan terus dengan lagak samsengnya meluru terus ke pintu masuk hadapan bas dan menolak warga Malaysia yang sedang beratur. Cukup biadab. Saya tahu, pasti ramai rakyat Malaysia yang memendam rasa kerana tidak mahu membesar-besarkan hal ini.

Satu lagi perkara yang menyakitkan hati ialah sikap warga Indonesia yang tidak berpuasa di kawasan-kawasan setinggan. Islam tetapi tidak berpuasa. Hal ini menyakitkan hati penduduk-penduduk setempat.

Pada ketika itu, perspektif saya terhadap warga asing dari Indonesia yang berkelakuan biadab ini cuma satu. Mereka ini, bukanlah golongan yang berpelajaran tinggi. Barangkali ada yang tidak tamat persekolahan atau diberhentikan. Barangkali mereka ini pelajar-pelajar yang dilabelkan sebagai berkelakuan buruk, sering menimbulkan masalah di sekolah, biadab terhadap guru, lalu memiliki keputusan peperiksaan yang teruk, dan kini kerana gagal mendapat pekerjaan di negara mereka, mereka terus datang ke Malaysia.

Maka kerajaan Malaysia yang terlalu baik hati lalu menerima warga asing seperti ini dan memberi mereka pekerjaan dan peluang untuk tinggal di Malaysia. Maka, kerajaan Indonesia pasti berasa sangat sukacita kerana warga-warga Indonesia yang bermasalah sudah 'dibuang' ke negara Malaysia. Maka biarlah warga-warga asing yang biadab seperti ini membuat kacau di Malaysia dan jangan di Indonesia. Indonesia cukup bernasib baik.

Namun pernyataan di atas tidaklah begitu adil untuk melabelkan semua warga Indonesia. Saya yakin ada warga Indonesia yang insaf dan baik hati, bekerja dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh di Malaysia. Cuma bilangan warga Indonesia yang berhati mulia seperti itu amatlah kecil jumlahnya di negara ini.

Media Malaysia selama ini tidak membesar-besarkan isu jenayah dan masalah sosial yang dicetuskan oleh pendatang dari Indonesia di Malaysia. Hal ini mungkin telah menyebabkan pihak Indonesia berasa rakyat mereka jauh lebih baik berbanding rakyat Malaysia. Tambahan pula yang kuat menghentam Malaysia ialah media Indonesia dan bukannya media Malaysia. Mungkin sudah tiba masanya untuk media Malaysia mendedahkan semua keburukan yang dilakukan oleh rakyat Indonesia di Malaysia supaya Indonesia buka mata dan sedar bahawa sikap sebilangan besar rakyat mereka di negara ini sudah lama menyinggung perasaan rakyat Malaysia. Cuma, rakyat Malaysia yang terlalu bertolak ansur dan mengalah, masih sanggup bermurah hati memberi peluang kepada rakyat Indonesia, atas dasar rasa hormat 'adik' terhadap 'abang'. Cuma, Indonesia sebagai 'abang' tidak sedar betapa besarnya pengorban Malaysia sebagai seorang 'adik'.

Satu demi satu sikap dingin Indonesia terhadap Malaysia tercetus. Saya kini semakin tersinggung dan terus tersinggung dengan sikap Indonesia. Namun ini tidak bermaksud bahawa saya akan membenci atau menganak-tirikan rakyat Indonesia atau sesiapa pun yang berketurunan Indonesia di Malaysia. Saya akan tetap melayan mereka sama seperti saya melayan warga Malaysia. Cuma, hati yang tersinggung jika tidak diubati, pasti pada suatu ketika nanti, akan menyebabkan tuannya bertindak tegas dan keras.

PETIKAN KOSMO! MENGENAI TINDAKAN TERBARU INDONESIA TERHADAP MALAYSIA
TAJUK BERITA: Jika benar IPT di Indonesia henti ambil pelajar Malaysia - Cari saja universiti lain - Khaled

SEMANGAT pelajar Malaysia menjadi sukarelawan membantu mangsa gempa di Padang, Sumatera tidak mempengaruhi polisi beberapa universiti di republik itu untuk menghentikan pengambilan pelajar Malaysia.

SERDANG - Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) akan mencari universiti di negara lain yang bersedia memberikan ruang dan peluang kepada penuntut Malaysia ekoran terdapat dakwaan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) di Indonesia enggan menerima lagi penuntut negara ini.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, perkara itu perlu diberi perhatian oleh semua penaja pendidikan di Malaysia seperti Mara, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan yayasan pendidikan.

"Penaja utama seperti JPA, Mara dan yayasan perlu mengambil kira perkara ini sebelum menghantar penuntut mereka.

"Kementerian sedia membantu mencari negara lain yang membuka ruang dan peluang kepada pelajar Malaysia,'' katanya kepada pemberita selepas majlis penutupan dan penyerahan Resolusi Mahasiswa 1Malaysia di Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini semalam.