BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Oktober 09, 2009

Amiene Rev Mulai Menulis Catatan Kisah Benarnya

Prolog Mencari Kebenaran
Amiene Rev Mulai Menulis Catatan Kisah Benarnya
Penulis: Amiene Rev (C) 2009


Dunia ini, tanpa topik yang jelas, hidup dalam mangkubumi manusia. Disebabkan perkara-perkara hati manusia, jiwa manusia dipenuhi pedadjaran yang sukar diterima akal. Simfoni hidup manusia kabur tanpa penjelasan. Sekilas pemikiran manusia tenggelam dalam sedutan insang ikan-ikan yang berkeliaran di dalam tasik yang hanyir lagi lekir.

Sebagai seorang manusia, aku, di dunia ini melihat dunia dari sudut pemikiran seorang manusia yang sebolehnya ingin mengetahui apakah pengertian hidup manusia. Sepanjang usia ini, aku selalu memikirkan sama ada hidup manusia ini wajar atau pun tidak. Aku melalui pelbagai peristiwa yang kemudian menjadi pengalaman hidupku, dan dari situ aku menjelaskan maksud hidup ini sebagai sesuatu yang bermatlamat.

Bagaimana manusia tanpa tujuan hidup yang jelas boleh menamakan hidup itu sebagai kehidupan? Aku melihat pinggiran hidup manusia yang sering dilendiri pengaruh sosial yang pekat dan sarat dengan hidup kepura-puraan.

Salah satu tujuan hidup manusia hanya boleh dicapai dengan perilaku manusia yang dipandang positif. Manusia yang hidup dengan kebiadaban akhirnya akan membinasakan tamadun insani yang telah terbina beratus-ratus tahun dahulu. Sesungguhnya kebiadaban itu adalah kehancuran dalam tamadun manusia. Apabila manusia sudah bosan dengan adat, sudah bosan dengan bahasa, kepercayaan dan tawaduk terhadap ketuhanan, maka manusia semakin hari meredah kehancuran dalam kehidupan mereka. Ambang kemusnahan masa depan semakin jelas, semakin mudah ditafsir menerusi kelongkangan sikap manusia yang terpamer di tepi-tepi kelikir kehidupan.

Hancur! Musnah! Rosak! Punah! Semua jeritan yang terpapar ini menjelaskan betapa manusia yang hidup tanpa matlamat akan mudah terjebak ke kancah kebiadaban. Semakin biadab manusia maka semakin nyata kaburnya matlamat manusia. Manusia tidak lagi dapat menerima budaya menghormati dan menjaga hati manusia itu sebagai perkara utama. Keperluan manusia jelas terhadap kepentingan peribadi. Demi mencapai keperluan diri, manusia sanggup mengubah diri menjadi parasit dan melekat, bertempel pada mana-mana celah kelangkangan rezeki individu yang lain. Hina. Jelek. Tidak bermaruah.

Bagaimana manusia mampu mencapai matlamat hidup ini tanpa mengorbankan maruah dan kehormatan bangsa manusia? Jelas sudah disebut, dalam kitab ketuhanan, kalam Tuhan menulis mengenai betapa manusia apabila dalam kesenangan maka mereka mudah lupa untuk bersyukur, berpuas hati, bersikap adil dan saksama. Tamak, hasad dengki dan rakus mula menguasai jiwa dan meracuni moraliti dalam pemikiran manusia.

Justeru, aku menganggarkan betapa rendahnya nilai emosi dan nafsu bagi seseorang manusia. Manusia masih mampu hidup dengan adanya akal fikiran. Namun kehadiran emosi dan nafsu mengubah percaturan perilaku manusia setiap hari. Manusia tenggelam dalam buaian emosi dan nafsu.

Semakin kuat manusia merangsang emosi dan menjentik nafsu mereka dengan umpatan, hasutan, kata-kata lucah dan cabul, maka semakin kuatlah mereka memfitnah diri mereka sendiri. Lalu, jelaslah manusia jugalah yang mencabul kriteria matlamat bangsa mereka.

Maka manusia yang benar-benar matlamat pasti menjaga akal fikiran mereka, dan menambat emosi dan nafsu mereka. Selagi manusia tidak berupaya menundukkan emosi dan nafsu diri, maka hinalah manusia itu, seperti binatang layaknya.