BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Oktober 16, 2009

Hiba, Perasaan Seorang Pendidik Yang Bakal Ditinggalkan Oleh Ratusan Anak Didiknya

Kisah Seorang Pendidik, Seorang Pensyarah:
Hiba, Perasaan Seorang Pendidik Yang Bakal Ditinggalkan
Oleh Ratusan Anak Didiknya

Penulis: Amiene Rev (C) 2009

Ketika itu, anak angkat keluarga kami, berjalan dan mendaki anak tangga bas, untuk berangkat meninggalkan keluarga kami. Sebelum ini, ibu dan ayahku menjaga beliau sehinggalah tamat peperiksaan SPM. Ayahku memandu kereta, dan ada air mata yang bergenang. Kesedihan seorang bapa, berpisah dengan anak angkat. Kini aku merasai kesedihan ayahandaku, betapa sedihnya berpisah dengan anak-anak didik yang telah kuberikan tunjuk ajar, dan kuanggap sebagai anak kandung sendiri.

Walaupun sekadar anak didik, perasaan sebagai bapa atau penjaga atau pengasuh itu tetap wujud, dan perpisahan ini amat melukakan hati. Setiap malam, aku berharap pagi itu akan muncul, supaya aku dapat menemui anak-anak didikku lagi. Dan setiap masa, aku mengharap dapat bersama-sama dengan anak-anak didikku lagi, dan rasa kebimbanganku meningkat apabila waktu berlalu semakin hampir dengan penghujung kuliah. Dan apabila tiba waktu cuti, aku sangat-sangat berharap agar waktu cuti itu menjadi amat singkat, supaya aku tidak terlalu lama berpisah dengan anak-anak didikku. Tetapi mereka akan pergi juga, pergi meninggalkan aku, tidak lama lagi. Aku sedih, tetapi harus pasrah menerima kedatangan hari perpisahan.



Apabila cuti perayaan tiba, orang ramai pulang ke kampung. Aku, termangu di kediaman bangloku, meniti saat dalam hari seorang diri. Lalu, aku memikirkan apakah tindakan berfaedah yang boleh kubuat dalam masa yang bening ini.

Setiap kali, dalam keadaan sunyi seperti ini, aku memikirkan tentang teman. Aku pasti orang lain juga, apabila melalui keadaan seperti aku sekarang ini, maka mereka juga akan memikirkan tentang teman-teman.

Penghujung semester, mahasiswa dan mahasiswi tahun akhir pasti bergembira. Namun, bagaimana pula dengan orang-orang yang mendidik mereka. Setiap tahun, seorang guru kehilangan, berpuluh-puluh hingga beratus-ratus anak murid, sedangkan ibu bapa cuma kehilangan mungkin satu anak tunggal, dua, anak kembar, anak lelaki, anak perempuan, anak yang telah menjelang umur dewasa, dan anak yang telah menjadi isteri orang, lalu perasaan kehilangan, sedih dan terharu menguasai diri.

Sukar bagi kebanyakan orang yang baru dalam bidang pendidikan untuk menerima pemergian anak-anak didik mereka, kerana perasaan kasih dan sayang yang telah mekar mewangi dalam perhubungan antara pendidik dengan anak didiknya.

Beza antara anak murid dan anak kandung; walaupun guru menyayangi anak murid itu seperti anak kandung sendiri, suatu hari nanti anak murid itu akan pergi meninggalkan guru itu, selepas tamat persekolahannya, dan kembali dan pasti akan kembali lagi menemui ibu bapanya. Anak murid itu akan terus membesar, memburu cita-cita, dan kembali semula kepada ibu bapanya. Guru, pendidik? Guru terus merindui mereka. Guru, cuma tersemat dalam sampul kenangan. Tidak tahu bila lagi bekas anak murid akan membuka sampul itu, membongkar ingatan terhadap guru. Guru bukan ibu bapa mereka. Guru semakin jauh, semakin jauh. Ilmu pemberian guru, jadi pusaka untuk anak murid. Di mana guru di dalam hati dan rindu anak murid? Di mana?

Saat-saat seperti ini, aku seperti lemas dalam dakapan terharu, merasakan diri ini akan merindui beratus-ratus orang yang akan meninggalkan aku. Setiap hari, akan sentiasa ada anak-anak didik yang tersenyum menegur, mengucap khabar kepada diriku, dan mereka ini tidak lama lagi bakal meninggalkan aku seorang diri dalam dewan kuliah ini. Sunyi. Sunyilah perkataan yang paling tepat untuk menggambarkan perasaanku kini.