BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Oktober 13, 2009

Bicara Kepada Jeane

Bicara Kepada Jeane
Amiene Rev Mulai Menulis Catatan Kisah Benarnya
Penulis: Amiene Rev (C) 2009

Kau tahu Jeane, aku merindui mata birumu. Aku merindui lipstik merahmu. Aku merindui kening hitammu. Aku ingin mengusapi rambut emasmu. Jika, kata-kata ini aku tuturkan di hadapan orang yang aku tidak kenal, pastilah mereka mengatakan aku ini gila.

Kau tahu Jeane, hari ini aku mengunjungi jenazah seorang budak yang meninggal. Hari ini, Jeane, hari Jumaat. Budak ini tinggal di rumah kosong yang buruk berdinding papan nipis putih, tanpa bekalan api dan elektrik. Budak ini cuma mengharapkan air perigi yang digali di belakang rumah, dan seterika panas dari rumah jiran untuk menggosok baju.

Kau tahu Jeane, malam itu selepas maghrib, budak ini pergi ke rumah jiran untuk menggosok bajunya, supaya dia dapat hadir dengan pakaian kemas pada hari Jumaat, untuk menghadapi peperiksaan PMRnya. Budak ini memandu motosikal tanpa lampu lalu kerana buta di dalam kegelapan malam, dia terlibat dalam kemalangan jiwa.

Kau tahu Jeane, betapa hati aku turut menumpang hiba, biarpun aku cuba menghilangkan duka ini, dengan mengharapkan lebih banyak anak-anak bangsa yang lahir pada kemudian hari akan lebih berdaya saing dan mampu mempertahankan kedaulatan bangsa.

Jeane, hati aku berdendam. Aku mendapati di dunia ini masih ada ketidakadilan. Ketika di sini masih ada budak yang lebih layak mengharapkan bantuan kewangan dan biasiswa daripada kerajaan. Ketika di sini masih ada budak yang bergelap di kediamannya selepas matahari terbenam, dan menggaru gatal di lengan dan peha kerana tusukan jarum darah nyamuk-nyamuk, dan mengambil wuduk dengan air yang berbau tanah, ada pula budak yang memiliki Play Station di rumahnya, telefon bimbit berjenama mahal dan mampu pula memandu kereta pada usia yang tidak sepatutnya, yang diberikan bantuan kewangan dan biasiswa. Adakah ini dinamakan rezeki?

Jeane, aku meragui kemuliaan rezeki. Aku tidak kenal lagi keadilan dalam dunia ini! Aku mahu membantah! Aku mahu, mengubah apa yang tidak adil! Tetapi bagaimana, Jeane?