BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Oktober 10, 2009

Ulasan Filem Papadom - Filem Terbaik dan Menyentuh Hati Untuk Tahun Ini

Ulasan Filem Papadom
Sebuah Filem Komedi/Drama Yang Agung
Pengulas Filem: Amiene Rev (C) 2009

"Apabila anda menonton filem ini, anda akan mengalir air mata kerana dua sebab Pertama kerana komedinya. Kedua kerana babak yang mengharukan." - Amiene Rev

Tidak syak lagi, inilah filem terbaik untuk tahun 2009. Filem ini bukan sekadar menyentuh hati, malah turut mencuit hati. Filem ini berjaya menggabungkan elemen kelakar dan terharu, dan seterusnya memberi satu estasi baru dalam jiwa penonton seperti saya. Filem sebagus ini bukan sahaja menggeletek hati orang dewasa malah, berbelas-belas kanak-kanak lelaki yang berusia sekitar 10 hingga 14 tahun yang secara kebetulan turut sama menonton filem ini. Dari cara gelak ketawa kanak-kanak, pasangan kekasih dan lain-lain penonton sudah cukup membuktikan betapa Filem Papadom ini mencuit hati mereka.

Fakta Filem Papadom

Judul Filem: Filem Papadom

Tagline: Sebuah kisah mengenai seorang bapa, seorang anak dan Papadom.
Genre: Drama / Komedi
Pengarah: Afdlin Shauki
Penerbit: Tayangan Unggul Sdn. Bhd.
Kos penerbitan: RM1.44 juta

Pelakon:
Afdlin Shauki (Saadom)
Noorkhiriah (Munira)
Liyana Jasmay (Miasara)
Vanidah Imran (Profesor Balqis)
Farid Kamil (Hisham)
Scha (Shasha)
Chelsia Ng (Yvonne)
Que Haidar (Mat)
Harun Salim Bachik (Hussin)
Pete Teo (Alan)
Adham Malek (Ali)

Tarikh tayangan: 8 Oktober 2009

Sinopsis Ringkas Filem Papadom
Filem Papadom mengisahkan seorang ayah yang bernama Saadom, yang dahulunya merupakan seorang Penjual Nasi Kandar yang enak. Papadom yang dibuat oleh Encik Saadom sangat sedap dan akhirnya berjaya dipasarkan hingga ke luar negara. Sejak itu keluarga Saadom hidup mewah. Dahulunya Saadom merupakan seorang suami dan seorang ayah yang sangat sibuk. Selepas kematian isteri beliau, Saadom mula berubah sikap. Setiap jam yang ada dalam sehari, dihabiskan Saadom untuk menemani anaknya, tidak kira semasa anaknya di sekolah, atau menghadiri parti di rumah rakan, atau semasa perkhemahan pengakap atau semasa latihan silat. Pendek kata, dari seorang ayah yang terlalu sibuk dengan kerjayanya, Saadom berubah menjadi seorang ayah yang terlalu mengambil berat dan mengongkong anaknya.

Namun pengorbanan itu berbaloi apabila anak tunggal Saadom itu, iaitu Miasara berjaya mendapat 20A dalam SPM. Maisara melanjutkan pengajian di UiTM Shah Alam dalam bidang Seni Perfileman. Pada masa yang sama Miasara meminta ayahnya, iaitu Saadom supaya berjanji untuk tidak mengongkongnya lagi. Namun, Saadom mempunyai cara lain untuk melindungi dan menjaga anaknya. Saadom memohon jawatan sebagai tukang kebun kampus, dan pada masa yang sama dapat berkenalan dengan Profesor Balqis. Hubungan darah antara Saadom dengan Miasara langsung tidak diketahui oleh sesiapa.

Filem Papadom bukanlah skrip yang mudah. Dilonjakkan lagi dengan ugutan Shasha yang mahu memerangkap Saadom dan Miasara, kerana dengki Shasha terhadap Miasara, menjadi kemuncak dalam filem ini. Namun, adakah Shasha berjaya memerangkap kedua-duanya? Di panggung, akan terlontar segala jawapan dan kesudahan.

Ulasan Filem Papadom
Filem Papadom merupakan sebuah filem yang berjaya mencantumkan unsur komedi dengan mesej 1Malaysia. Hubungan baik antara Saadom dengan dua orang sahabatnya yang berbilang bangsa dipaparkan pada permulaan filem. Gaya pengolahan skrip seperti ini, nyata memberi kesan dan imej filem yang baik di kalangan penonton.

Pete Teo (Alan) merupakan watak pembantu dalam cerita ini, memainkan peranannya sebagai sahabat Saadom. Ketika itu, Alan mengunjungi gerai nasi kandar Saadom dan memesan satu set hidangan tengah hari. Alan mula mengambil sekeping Papadom dan mengigitnya. Keenakan rasa Papadom terserlah menerusi mimik para pelakonnya, dan secara tidak langsung, filem ini mempromosikan makanan Papadom dengan jayanya. Saya rasa selepas ini, permintaan terhadap makanan Papadom tentu akan melonjak naik.

Bermula dari situ, cerita Filem Papadom dilakarkan. Filem Papadom membawa dua maksud. Pertama, makanan. Kedua Papa Saadom iaitu panggilan Miasara terhadap ayahnya, Saadom. Semasa Pete Teo atau Alan sedang asyik menikmati nasi kandar dan Papadom, isteri Saadom tiba-tiba berasa sakit hendak bersalin. Pete Teo atau Alan lantas membantu Saadom, memanggil teksi dan meminta Saadom dan isterinya bergegas ke hospital. Babak humour 1Malaysia dipaparkan di sini apabila Alan menggantikan tempat Afdlin Shauki, atau Saadom, untuk menjual nasi kandar.

Hubungan 1Malaysia diperluaskan lagi dengan wujudnya watak Ali, seorang India Muslim yang menjadi rakan kongsi Saadom dan Alam. Dengan bantuan kedua-dua orang rakan berbeza kaum ini, Saadom berjaya membuka beberapa cawangan Restoran Nasi Kandar Saadom di beberapa tempat di Malaysia. Babak-babak pembukaan cawangan baru Restoran Nasi Kandar diselangi dengan kisah Miasara menyambut hari jadinya. Satu gabungan babak dan cerita yang amat baik. Semakin meningkat usia Miasara, semakin banyak cawangan yang dapat dibuka.

Teknik penggambaran filem ini juga amat baik. Kamera diletakkan pada beberapa sudut yang sukar dicapai menerusi pandangan mata yang biasa. Babak-babak awal filem ini divisualisasikan dengan indah biarpun cuma bertempat di sekitar bangunan buruk dan bersemak.

Antara babak yang turut mencuit hati, ialah babak tarian, di mana babak ini melibatkan kemunculan para penari dan penyanyi kacukan Melayu-India yang seperti sering dipaparkan dalam filem-filem Prof. Madya Abdul Razak Mohaideen yang bertemakan kehidupan anak mami di Utara Semenanjung Malaysia.

Munira atau Mun, lakonan Noorkhiriah pula dihidupkan dengan amat baik. Selepas meninggal dunia, Mun yang juga merupakan arwah isteri Saadom, sering mendampingi Saadom dan memberi nasihat dan idea. Mun wujud sebagai hantu. Saya rasa kanak-kanak paling suka dengan watak Mun selepas menjadi hantu. Kemunculan Mun sering mengundang gelak ketawa kanak-kanak di panggung.

Filem Papadom arahan Afdlin Shauki ini telah saya anggap sebagai filem paling menarik setakat ini berbanding filem-filem sebelumnya. Tahniah, buat Afdlin Shauki dan sekalian individu yang terlibat dalam penghasilan filem ini. Tidak syak lagi, inilah filem bertemakan 1Malaysia terbaik yang pernah saya tonton untuk tahun 2009.

Kepada ibu bapa yang berada di rumah, jika anda mempunyai masa untuk membawa anak-anak ke panggung, pastikan Filem Papadom menjadi pilihan anda. Filem ini pasti membuatkan anda merenung semula peranan anda sebagai ahli dalam keluarga anda.

NOTA: Oleh kerana semalam saya sibuk berhari raya, maka saya terlupa menyunting perkataan Papadom dan Filem hingga menimbulkan sifat kelakar dalam ulasan filem Papadom kali ini. Nampaknya review filem Papadom saya berjaya menggeletek hati Afdlin Shauki.