BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, September 28, 2008

Stacy dan Nikki Turut Berpuasa - Puasa Kini Satu Tarikan Dalam Islam

Puasa sememangnya satu tarikan dalam Islam. Hal ini terbukti apabila semakin ramai individu bukan beragama Islam turut berpuasa sebagaimana orang Islam yang lain pada bulan Ramadhan. Nikki dan Stacy juga tidak ketinggalan untuk belajar berpuasa biarpun kedua-duanya juga bukan beragama Islam. Berikut adalah petikan daripada akhbar Utusan:

Walaupun bukan beragama Islam tapi sempena Ramadan ini penyanyi NiKKi dan Stacy ada usaha juga nak berpuasa. Masa jumpa mereka di sebuah majlis berbuka puasa baru-baru ni, juara Akademi Fantasia Keenam (AF6), Stacy bercerita pengalaman pertamanya berpuasa.

Kata Stacy perasaan nak puasa tu timbul selepas melihat rakan AF yang serumahnya dengannya iaitu Ika, Yana dan Zila berpuasa dan bersahur.

Hari pertama puasa kata Stacy dia macam nak pengsan. "Dah la tak bangun sahur tapi terpaksa tahan perut sampai ke petang."

“Kerana tak tahan sangat lebih kurang pukul 5 petang tu saya curi-curi makan tanpa pengetahuan kawan-kawan saya.

“Kelakarnya bila tiba waktu berbuka, saya pun berbuka juga sama dia orang. Sampai sekarang ni dia orang tak tahu saya pernah curi makan makanan dalam peti ais,” kata Stacy.

Sesuatu yang istimewa berpuasa ni kata Stacy masa nak berbuka tu dia rasa begitu seronok tengok macam mana kawan-kawan Islam berkumpul dan makan ramai-ramai.

Walaupun selalu curi makan tapi Stacy tetap berusaha juga berpuasa biarpun sekerat hari.

Tahun ni memang bermakna buat Stacy kerana seumur hidup dia tak pernah berbaju kurung. Bila dah jadi artis, dia tempah beberapa pasang kerana nak pergi majlis-majlis berbuka bersama anak-anak yatim.

Mula-mula tak selesa tapi bila dah pakai berulang kali nampak macam sopan dan menarik berbaju kurung.

NiKKi pula sudah masuk tahun ketiga dia berpuasa penuh.

Kata NiKKi, bila dia niat nak puasa, dia akan buat bersungguh-sungguh. Sebab itulah sejak dua tahun lalu dia tak pernah tinggal puasa.

“Mula-mula puasa dulu saya terkena gastrik tapi sekarang saya sudah boleh berpuasa penuh. Kalau ada yang tertinggal, saya akan ganti balik,” katanya.

Baguslah kalau macam tu sebab puasa bukan sahaja wajib untuk orang Islam tetapi ia juga baik untuk kesihatan.

Kredit : Utusan Malaysia, 28 September 2008

Anda juga boleh belajar berpuasa dengan cara yang lebih mudah: KLIK DI SINI