BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, April 30, 2008

Wawasan Open University - Universiti Yang Mengutamakan Kebajikan Pendidikan Rakyat


Sekitar tahun 1999, telah bangkit kesedaran mengenai betapa pentingnya mewujudkan sebuah universiti yang bersifat 'non-profit', iaitu sebuah universiti yang mengutamakan kebajikan pendidikan, yang mendukung semangat cintakan keilmuan di kalangan rakyat, membolehkan para pelajar belajar dengan kos yuran pengajian yang mampu ditanggung oleh semua orang. Mereka berfikir, pasti ada cara untuk melihat betapa adanya kaedah untuk merendahkan yuran pengajian supaya rakyat Malaysia mampu melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi; meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran kehidupan, tanpa mengira latar belakang pekerjaan.

Untuk maklumat lanjut, sila klik pada Iklan Wawasan Open University yang terdapat di Iklan Nuffnang.

Kesedaran mengenai betapa pentingnya ilmu pengetahuan dan pendidikan kepada rakyat Malaysia telah mencetuskan penubuhan Gerakan Education Foundation yang kemudiannya ditukar menjadi Wawasan Education Foundation (WEF) pada bulan Ogos 2002. Pertubuhan ini memainkan peranan penting dalam memastikan sebuah universiti yang berkonsepkan kebajikan dapat ditubuhkan. Kementerian Pengajian Tinggi berminat dengan idea ini dan merancang untuk menubuhkan sebuah universiti yang bersifat terbuka dan
virtual. Akhirnya, sebuah universiti terbuka virtual yang dikenali sebagai Wawasan Open University berjaya ditubuhkan pada tahun 2006.

Saya ada seorang kawan yang menjadi pensyarah di Universiti Terbuka Wawasan. Saya juga berminat untuk melanjutkan pengajian di peringkat lebih tinggi di sini pada masa akan datang sekiranya saya mahu belajar sambil bekerja. Saya rasa pembelajaran saya tidak akan terganggu dengan kerja, kerana saya memilih bidang pengajian yang paling serasi dengan corak pembelajaran saya, dan zaman sekarang, kemudahan internet sangat mudah untuk diperolehi. Tahu-tahu, saya sudah berjaya menamatkan pengajian, dan menjadi seorang berpendapatan besar, dapat menunaikan haji di Mekah pada usia muda, melancong ke Paris, Tokyo, Korea Selatan, Istanbul, Jerman, London, Hawaii, Canada dan sebagainya untuk mempelajari selok belok budaya manusia setiap tahun.

Biasiswa turut disediakan mengikut syarat-syarat tertentu untuk sesiapa yang tidak berkemampuan, sama ada yang bujang atau yang sudah berkahwin. Yuran murah tetapi masih ada biasiswa? Ada peluang pekerjaan pula tu. Inilah kelebihan universiti berkonsepkan kebajikan.

Oleh sebab itu, jangan terkejut jika universiti yang menggabungkan kepakaran pendidik dari serata dunia ini mampu ditubuhkan di Malaysia dengan kos yuran yang lebih rendah daripada yuran pengajian yang biasa dikenakan di tempat-tempat pengajian yang lain.

Yuran yang sangat rendah? Anda akan tahu apabila anda mengklik pada Iklan Nuffnang. Satu klik mungkin akan mengubah masa depan anda. Anda tidak mahu berubah? Manusia sentiasa mahu berubah ke arah kebaikan.

Percayakah anda, seorang pekerja kilang (operator kilang) pun, kini mampu melanjutkan pengajian di universiti. Jika dahulu dia pekerja bawahan, selepas tamat pengajiannya di universiti selepas mengikuti pembelajaran fleksibel, jarak jauh dan seumpamanya, dia kini menjadi orang besar di tempat kerja yang sama. Ini kisah benar. Saya melihat dengan mata kepala saya sendiri.

Jangan kata, masa depan anda sudah gelap. Peluang untuk melanjutkan pengajian itu sentiasa ada. Dengan kemahiran dan pengetahuan yang dipelajari di universiti, kitalah yang mencipta peluang, tidak perlu susah-susah lagi merebut peluang.

Yuran yang sangat rendah? Anda akan tahu apabila anda mengklik pada Iklan Nuffnang. Satu klik mungkin akan mengubah masa depan anda. Anda tidak mahu berubah? Manusia sentiasa mahu berubah ke arah kebaikan.

Ingat, ilmu dan kemahiran yang dipelajari di universiti sudah cukup mampu untuk membolehkan kita mencipta kehidupan sendiri. Jangan terpengaruh dengan kata-kata negatif yang meruntuhkan moral dan semangat seperti belajar tinggi-tinggi tetapi menganggur. Tidak. Itu bukan percakapan orang yang ada kesedaran. Itu percakapan orang yang hanyut, yang lemah semangatnya, yang putus harapan terhadap kekuasaan dan ketentuan Allah.

Satu klik pada Iklan Wawasan Open University di ruangan Iklan Nuffnang, akan mengubah tanggapan anda mengenai kos pembelajaran di universiti. Yuran yang rendah kerana apa? Kerana kaedah yang digunakan. Tentu ada yang menggaru-garu kepala, kenapa aku tidak pernah terfikir pun kaedah ini? Wah, nasib baik aku berusaha untuk ambil tahu.

Peluang belajar itu sentiasa ada. Belajarlah, dan cipta masa depan anda. Universiti Terbuka Wawasan, yuran pengajian yang rendah. Kenapa? Sebab teknik pengurusan kewangan yang dicipta dengan pengetahuan bertahap genius, dan kemahiran yang paling efektif oleh pakar-pakar pendidikan yang berpengalaman mengajar dan mentadbir dunia pendidikan di serata dunia.

Yuran yang sangat rendah? Anda akan tahu apabila anda mengklik pada Iklan Nuffnang. Satu klik mungkin akan mengubah masa depan anda. Anda tidak mahu berubah? Manusia sentiasa mahu berubah ke arah kebaikan.

Saya sebarkan maklumat ini kepada anda semua supaya masa depan manusia semakin cerah. Manusia semakin berpengetahuan, semakin berkemahiran. Indahnya dunia ciptaan Ilahi.