BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, April 08, 2008

Kajian Amiene Rev Mengenai Penulisan Nopen Atau Novelet

Hari ini Amiene Rev berpeluang melakukan sedikit kajian mengenai teknik penulisan nopen. Berdasarkan kajian tersebut, Amiene Rev mendapati nopen juga dikenali dengan pelbagai nama lain seperti novelet dan novel mini. Nopen juga disebut sebagai novel-cerpen.

Nopen merupakan novel pendek yang terdiri daripada 40-50 halaman sahaja apabila ditaip selang dua baris di atas paparan kertas bersaiz A4 dengan menggunakan format tulisan Times New Roman. Dalam erti kata lain, nopen atau novelet secara umumnya boleh dihasilkan dalam 4-5 bab sahaja. Selain itu, nopen atau novelet juga biasanya dibukukan dalam bentuk koleksi. Contohnya 2, 3 , 4 atau mungkin 7 buah novelet untuk sebuah buku. Ini menjadikan ketebalan sebuah buku koleksi nopen adalah sekitar 100-350 muka surat.
Contoh Nopen (Novel Mini):
Pudarnya Pesona Cleopatra
Penulis : Habiburrahman El Shirazy
Bilangan Nopen: 2 Novelet (4-5 Bab setiap satu)
Halaman: 111 ms
Amiene Rev berpendapat nopen atau novelet ini merupakan satu permulaan bagus untuk sesiapa yang berminat untuk mula mencuba dalam bidang penulisan novel.

Memandangkan jurusan pengajian yan diambilnya sekarang tidak menjurus kepada bidang penulisan, Amiene Rev berhasrat untuk melanjutkan pengajian dalam bidang berkaitan untuk membolehkan dia mendapat pengkhususan dalam bidang penulisan dan seterusnya membimbing anak bangsa dalam menjadi insan yang berpemikiran bernas, mampu menggunakan ilmu pengetahuan sebagai bahan pemikiran dan membantu membangunkan bangsa dan agama.

Semoga isi kandungan entri yang ditulis oleh Amiene Rev ini berguna untuk sesiapa yang berminat untuk mengenali nopen atau novelet ini.