BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, April 07, 2008

Kenapa Amiene Rev Menulis Nopen?

Ada beberapa orang kenalan siber menghantar e-mel kepada Amiene Rev. Di dalam e-mel mereka, ada ditanya soalan ini, "Kenapa Amiene Rev menulis nopen?"

Di sini adalah jawapan yang disusun secara temu bual ringkas berdasarkan soalan-soalan tersebut untuk dijawab oleh Amiene Rev.


SOALAN: Assalamualaikum.

AMIENE REV: Waalaikum salam!


SOALAN: Nampaknya berita saudara menulis nopen secara tiba-tiba mengejutkan beberapa pihak hingga ada yang menganggap anda telah berjaya mendapat satu lagi penerbit. Adakah tanggapan ini benar?

AMIENE REV: Tidak benar. Saya belum bercadang untuk mencari penerbit yang baru selepas mengenali dua penerbit sedia ada, walaupun saya juga cuba mendekati beberapa penerbit lain untuk melihat pendirian mereka mengenai hakcipta, keprihatinan mereka dan interaksi mereka. Setakat ini, saya akan berurusan dengan dua penerbit yang saya rasakan terbaik di Malaysia, secara peribadi. Dua penerbit terbaik di Malaysia (secara peribadi) ini ialah PTS Publication dan KarnaDya. Terbaik secara peribadi di sini bermaksud mereka bersedia menerbitkan genre-genre yang saya cadangkan (genre fiksyen remaja, misteri, thriller, perang dan fantasi) selain mereka sangat mengambil berat soal-soal kebajikan penulis seperti hakcipta, saraan hidup, moral, motivasi dan mampu menjawab setiap persoalan yang dikemukakan penulis. Dalam erti kata lain, mereka juga mudah dihubungi dan tidak membiarkan kita dalam tanda tanya.

Sekiranya ada penulis-penulis yang berminat menghantar karya, jangan pening-pening lagi, hantarlah karya ke penerbit buku dan novel karnadya.com.my atau www.pts.com.my (atau boleh menimba ilmu menerusi www.universitipts.com). Sama ada penulisan ilmiah, fakta atau fiksyen, remaja, dewasa atau kanak-kanak, semuanya mempunyai peluang untuk diterbitkan.

KarnaDya dan PTS juga mempunyai perancangan masa depan yang baik untuk buku-buku anda seperti peluang untuk buku anda dipasarkan ke luar negara, peluang untuk dijadikan drama televisyen atau filem, peluang kebajikan dan penjagaan royalti, peluang mengikuti bengkel-bengkel penulisan dan sebagainya. Hakcipta anda terjamin.


SOALAN: Satu soalan yang sering berlegar-legar di kepala peminat anda, adakah anda akan mencari penerbit yang lain?

AMIENE REV: Peminat? Manalah orang macam saya ni ada peminat. Perkataan mencari itu kurang sesuai dan seharusnya digantikan dengan menambah urusan. Saya akan membuat urusan dengan penerbitan yang lain sekiranya saya rasakan perlu dari segi meningkatkan peluang novel-novel saya diterbitkan dengan lebih cepat atas faktor royalti. Jika ada mungkin untuk tujuan melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.


SOALAN: Maksud saudara, sekiranya kerja-kerja menerbitkan buku saudara didapati agak lambat dengan satu-satu penerbit, maka saudara akan menambah bilangan penerbit yang akan berurusan dengan saudara?

AMIENE REV: Ya, begitulah. Kita kena fikirkan faktor di sekeliling kita juga. Selain hubungan dengan penerbit, hubungan dengan keluarga juga perlu dijaga. Saya berharap agar dapat menyambung pengajian dengan kadar yang lebih cepat agar dapat pulang kembali ke Malaysia untuk menjaga kedua-dua orang tua saya atau membawa mereka tinggal bersama-sama saya di luar negara. Siapa lagi yang hendak menjaga mereka jika bukan anak mereka sendiri.


SOALAN: Oh, begitu rupanya. Adakah saudara tidak risau yang mungkin ada penerbit yang tidak suka dengan cara 'kahwin' ramai penerbit ini?

AMIENE REV: Penerbit tidak ada hak untuk menyekat penulis dari segi memilih penerbit. Itu tindakan yang tidak berperikemanusiaan. Setakat ini saya telah pun berterus terang dengan penerbit-penerbit sedia ada dan saya mendapat maklum balas positif daripada mereka. Buku-buku saya akan ditulis mengikut kehendak penerbit. Jika Penerbit A tidak menerima cara penulisan yang demikian, maka saya akan mengusulkan kepada Penerbit B dan begitulah seterusnya. Dalam konteks ini, terdapat dua faktor utama kenapa saya menambah urusan dengan penerbit baru. Faktor pertama, faktor masa yang diperlukan untuk penerbit menerbit dan mengedar satu-satu buku. Faktor kedua, faktor masa menunggu pembayaran royalti. Sebenarnya kedua-dua faktor berkait. Lebih banyak buku terbit, Insya-Allah, moga-moga dimurahkan rezeki untuk mendapat lebih banyak royalti dalam satu-satu masa.


SOALAN: Kenapa saudara menulis nopen dan apakah maksud nopen dari sudut pandangan saudara?

AMIENE REV: Sebenarnya saya masih cuba memahami maksud nopen. Sama ada ia bermaksud novel-cerpen atau novel pendek. Kedua-duanya lebih kurang sama. Saya juga sedang mengkaji ciri-ciri nopen seperti format penulisan nopen dan sebagainya. Saya difahamkan genre nopen dianggap kurang popular maka susah untuk mendapatkan rujukan berkaitan dengan cara penulisan nopen. Berdasarkan pemerhatian terhadap nopen-nopen sedia ada, saya mempunyai dua pandangan. Menerusi pandangan pertama, saya berpendapat bahawa nopen ini memiliki bilangan bab yang kecil, dan setiap bab boleh berdiri sendiri seperti sebuah cerpen. Setiap bab memiliki cerita.

Saya memetik tulisan Saudara Mohd Jimadie Shah Othman di dalam blognya yang mengenai nopen seperti berikut: "

"Beberapa pengkitik sastera menamakan genre yang kurang popular ini sebagai nopen, gabungan daripada perkataan "novel" dan "cerpen". Genre ini dikatakan dirintis oleh Sasterawan Negara S. Othman Kelantan dengan novelnya Noghogo Astana dan penulis terkenal Anwar Ridwan dengan novelnya Naratif Ogonshoto yang membolot Hadiah Sastera Perdana.


Genre seperti ini lazimnya bermula dengan sebuah idea asas yang mendokong sebuah statemen. Kemudian, daripada idea asas itulah watak-watak dicipta dan dikembangkan untuk mendokong idea pengarang. Cerita seperti ini lazimnya sangat idealis dan ideologis. Nopen boleh dilihat sebagai sebuah keseluruhan; dalam masa yang sama berjuzuk-juzuk, boleh berdiri sendiri, tiada fokus cerita dan penuh dengan sub-plot."


(Sumber petikan: jimadieshah.multiply.com - 24 Februari 2008. Sumber rujukan terkini boleh diperolehi menerusi blog baru beliau iaitu: jimadieshah3.blogspot.com)

Berdasarkan kajian ini, maka saya menghasilkan tiga nopen yang berjudul Kisah Orang Lapar, Makan Daun dan Bubur Kertas. Saya masih mempelajari konsep penulisan nopen dan sedang berusaha mendapatkan jawapan daripada orang-orang berpengalaman dalam genre ini.


Saya berpendapat, selain menulis cerpen, nopen yang lebih dekat dengan penulisan novel merupakan satu cara untuk menguji kebolehan saya dalam bidang penulisan, sama ada pendekatan yang digunakan boleh menarik perhatian pembaca atau pun tidak. Ada kemungkinan besar, nopen ini akan diberikan secara percuma kepada beberapa orang yang saya kenal untuk memberikan maklum balas mengenai karya-karya tersebut.


SOALAN: Apakah perkara pertama yang menyebabkan anda menulis nopen? Adakah kerana mendapat dorongan daripada sesiapa? Penulis terkenal misalnya.

AMIENE REV: Kalau secara langsung, tidak ada. Namun, tidak dinafikan terdapat banyak perkara atau faktor yang mendorong saya menulis nopen. Pertama, saya melihat buku koleksi nopen Biarlah Ku Sendiri (KarnaDya), nopen Satu Penantian (KarnaDya), novel mini Pudarnya Cinta Cleopatra (Habiburrahman El Shirazy - AR) dan novel-cerpen K-Eight (Sindiket Soljah).

Saya juga terdorong untuk menulis nopen kerana tertarik dengan personaliti Novelis Popular dan Remaja - Aina Emir, Novelis Islami - Habiburrahman El Shirazy, Tokoh Blogger Sinaganaga dan Tokoh Blogger Tok Rimau. Mereka inilah yang sentiasa saya ingat semasa idea untuk menulis nopen itu datang. Tafsiran saya terhadap format penulisan nopen juga terbina selepas meneliti cara penulisan nopen yang mereka gunakan.

Faktor lain yang mendorong saya menulis nopen, ialah faktor masa. Saya mendapat nopen yang ditafsirkan sebagai novel mini memiliki 4-5 bab sahaja. Saya sebelum ini pernah menyiapkan 4 bab dalam masa 6 hari untuk sebuah novel berat. Maka saya berpendapat, nopen merupakan permulaan terbaik sebelum saya menuju ke genre yang lebih serius.


SOALAN: Adakah anda memiliki idea-idea untuk penulisan novel?

AMIENE REV: Ya, sudah ada. Sudah berpuluh-puluh idea dan cuma belasan idea sahaja yang telah dimaklumkan kepada dua penerbit yang disebutkan. Dua atau tiga tahun lalu saya ada mengirimkan beberapa sampel bab novel perang kepada orang terpenting PTS, dan sampel tersebut mendapat maklum balas positif. Saya masih ingat komen yang diberikan: "Inilah corak penulisan yang sedang kita cari!" Komen tersebut telah memberi semangat baru kepada saya. untuk menceburi bidang penulisan novel perang pada masa akan datang. Sebenarnya sampel tersebut adalah salah satu daripada sekuel untuk novel-novel perang yang akan dikirimkan pada kemudian hari. Lebih menarik, saya juga akan melukis sendiri ilustrasi-ilustrasi dalaman untuk novel-novel saya. Alhamdulillah, kerana saya telah diberikan Tuhan bakat dalam bidang lukisan maka dapatlah saya bercerita dalam dua bentuk kecerdasan iaitu spatial dan verbal. Saya juga memiliki beratus-ratus episod untuk karya berbentuk komik/novel ilustrasi dengan beratus-ratus watak yang dicipta sejak saya masih di sekolah rendah. Namun saya berpendapat untuk menghasilkan penulisan terlebih dahulu.


SOALAN: Terdapat segelintir peminat yang mengirimkan e-mel atau mesej (menerusi web komuniti tertentu) yang mengatakan anda tidak suka membaca novel cinta, kerana anda suka membaca novel yang berunsurkan intelektual sahaja. Adakah ini benar?

AMIENE REV: Karutlah. Saya suka membaca novel yang berunsur intelektual. Itu benar. Saya juga pernah jatuh hati dengan novel cinta. Novel Ayat-ayat Cinta merupakan novel cinta Islami yang pernah menggoda saya untuk membeli nopen Pudarnya Cinta Cleopatra. Saya juga berasa kelakar apabila menerima maklum balas daripada seorang pembaca yang mengatakan dia tidak terfikir yang saya akan meminati dan membaca Novel Ayat-ayat Cinta.


SOALAN: Adakah anda juga berminat untuk menghasilkan novel cinta atau nopen cinta?

AMIENE REV: Ada. Sudah ada, tetapi bukan novel cinta semata-mata. Saya faham ramai orang suka membaca kisah-kisah cinta kerana mereka hendak mencari panduan terbaik untuk diaplikasikan ke alam percintaan mereka. Namun, saya juga ada merancang dua sekuel untuk satu kisah cinta yang agung. Sudah semestinya ini bukan karya yang berdasarkan perasaan atau emosi semata-mata tetapi melibatkan faktor intelektual. Nantikan kemunculan Romantis Selatan 1 - Surat Untuk Takdir dan Romantis Selatan 2 di pasaran pada masa akan datang. Novel ini ditulis untuk memenuhi kehendak seorang sahabat.


SOALAN: Apakah pencapaian terbaik anda dalam bidang penulisan?

AMIENE REV: Tidak ada yang begitu menarik selain karya-karya saya pernah mendapat tempat di dalam majalah dan novel. Cuma kenangan yang paling manis ialah apabila hasil tulisan saya menghiasi bilik-bilik darjah semasa di zaman sekolah, kata-kata ucapan saya diulang-ulang oleh guru-guru semasa mereka mengajar di dalam kelas, dan apabila buku-buku latihan karangan saya dijaja ke kelas-kelas tingkatan senior (PMR dan SPM, sedangkan saya ketika itu baru di tingkatan satu/dua) oleh guru Bahasa Melayu, dan guru itu meminta pelajar-pelajar senior yang hendak menghadapi peperiksaan PMR dan SPM supaya mencontohi karangan saya. Itu sahaja. Namun, saya sentiasa rasakan yang setiap penulisan saya itu masih banyak kekurangannya, apatah lagi selepas lama meninggalkan dunia penulisan.


SOALAN: Ada orang mengatakan anda ialah J.R.R Tolkien Malaysia, apa reaksi anda?

AMIENE REV: (Ketawa bersopan) Ada sebabnya kenapa saya pernah dipanggil sedemikian. Nantikan kemunculan karya-karya agung saya di pasaran. Karya-karya inilah yang dahulunya menyebabkan saya mahu menulis novel dalam Bahasa Inggeris kerana karya-karya ini pernah dinilai oleh orang-orang tertentu sebagai berkualiti tinggi dan bertaraf antarabangsa. Atas nasihat seorang pensyarah, saya belum boleh mendedahkan karya-karya agung ini yang hanya tersimpan di dalam kepala saya. Manuskrip asal telah dimusnahkan. Karya-karya ini dicipta semasa saya berusia 13-17 tahun. Ini membuktikan orang Malaysia juga boleh menghasilkan karya-karya agung pada usia yang sangat muda sebagaimana orang-orang Barat. Sebab itu, saya amat menitikberatkan soal pemilihan penerbit. Cuma penerbit yang berpotensi dan terbaik sahaja yang akan dipilih.


SOALAN: Adakah KarnaDya dan PTS merupakan dua penerbit yang saudara maksudkan?

AMIENE REV: Ya, tetapi saya sebenarnya masih bimbang sekiranya karya-karya saya tidak menepati kriteria penerbitan mereka. Sebelum ini saya pernah bertanya kepada beberapa orang novelis, adakah mereka pernah merasa bimbang yang karya mereka akan ditolak. Ada novelis yang memberitahu saya, itu perkara normal. Setiap penulis pun memiliki kebimbangan ini, takut-takut karya mereka tidak memenuhi kehendak penerbit dan ditolak. Oleh itu, saya tidak boleh bersenang-lenang. Saya masih perlu banyak belajar dan menimba ilmu dalam bidang penulisan dan penerbitan agar boleh menghasilkan novel yang laris di pasaran dan pada masa yang sama memberi manfaat kepada pembaca, tentunya dari aspek intelektual, rohani dan emosi.


SOALAN: Apakah pendirian anda mengenai penulisan fiksyen?

AMIENE REV: Saya berpendapat, penulisan fiksyen, tidak kira novel, cerpen atau nopen, semuanya mempunyai peranan yang sama dari sudut pendidikan, iaitu kita menulis sebagai penyampai ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada pembaca. Maka setiap karya penulisan yang ditulis haruslah memainkan peranan dalam membentuk tamadun bangsa yang lebih baik dan membangun. Penulisan novel adalah satu bentuk pendidikan insan.


SOALAN: Nampaknya, setakat inilah sahaja soalan-soalan yang dapat saya kemukakan. Terima kasih di atas kerja sama saudara. Moga-moga penjelasan ini dapat membantu pembaca mengenali dan memahami pandangan dan harapan saudara berkaitan dengan dunia penulisan dan penerbitan.

AMIENE REV: Sama-sama.