BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, April 20, 2008

Ulasan Novel: Novel Memoir Seorang Guru adalah kesinambungan Novel Beruk


Entah kenapa, air mataku bagaikan mahu menitis apabila mengetahui dugaanku selama ini benar belaka. Aku tidak tahu kenapa aku boleh tahu, tetapi selalunya begini. Selalu juga aku boleh mengagak kesudahan satu-satu cerita di dalam filem, drama atau novel.


Selepas 16 Belas Tahun Menunggu, Akhirnya Kesinambungan Novel Beruk Sudah Muncul

Aku pernah mengulas novel tulisan Pak Azizi Haji Abdullah yang berjudul Beruk. Novel itu masih diam di rumah, di kampung halamanku. Oh, ya, bukan lagi kampung tetapi sudah menjadi mukim. Jika ada sesiapa yang mahu mengetahui mengenai lanjut novel Beruk itu, bolehlah klik di sini.

Bagaimana aku boleh mengagak bahawa novel Memoir Seorang Guru adalah kesinambungan novel Beruk? Ulasanku mengenai novel Beruk itu ada memuatkan sebabnya. Novel Beruk boleh dikatakan novel pertama yang mampu membuatkan air mataku menitis. Novel pertama yang aku baca sekitar usiaku 8 atau 9 tahun. Pembelian novel itu juga sebenarnya merupakan suatu penyampaian mesej ironi oleh salah seorang saudara kandungku. Bukankah semasa kecil, aku lebih cenderung berada di hutan dan bertemankan binatang-binatang?

Ah, apa kata jika aku mengulas novel ini sekarang. Aku perlu menukar perkataan 'aku' kepada 'saya' menerusi ulasan ini.


Ulasan Ringkas Novel Memoir Seorang Guru:

Siapakah watak utama kali ini? Cikgu Sunan. Cikgu Sunan adalah watak bapa kepada Kamariah. Cikgu Sunan ialah cikgu kepada Alias. Cikgu Sunan pada masa mudanya sangat garang dan mulutnya sangat pedas. Cikgu Sunan jugalah yang dahulunya pernah menampar telinga Alias sehingga bengkak dan bernanah. Cikgu Sunan jugalah yang dahulunya pernah digigit oleh Pon, beruk Alias. Pon mati di hujung lembing. Pon dibunuh oleh tuan tersayang. Alias yang membunuh Pon kerana terpaksa.

Cikgu Sunan masih ingat itu semua. Cikgu Sunan seolah-olah sudah kesal. Trauma terhadap kehidupannya sebagai seorang guru. Namun, novel Memoir Seorang Guru ini menyingkap sebab-sebab kenapa Cikgu Sunan menjadi begitu. Sebab-sebab Cikgu Sunan sangat garang dan bencikan budak-budak pada usia mudanya. Saya menitis air mata lagi.


Aura Novel Beruk Masih Ada Pada Novel Memoir Seorang Guru

Sebenarnya ketika saya sedang mengulas novel ini, saya belum lagi habis membaca novel Memoir Seorang Guru. Hari ini, petang ini, saya tergerak hati untuk merehatkan minda dengan membaca novel penuh teladan ini. Garapan jalan cerita novel Beruk sangat kuat dalam ingatan saya. Setiap kali saya membaca karya-karya Pak Azizi Abdullah, maka bayang-bayang watak-watak di dalam novel Beruk akan kuat terpancar dari lubuk ingatan saya. Sebab itu, saya dengan mudah dapat menduga siapakah watak bapa di dalam novel ini.

Dahulu saya pernah mengatakan Sifu PTS, Puan Ainon Mohd. itu telah menjadi guru saya sejak saya masih kanak-kanak secara tidak langsung. Saya telah membaca artikel-artikel Puan Ainon di dalam surat khabar ketika masih kanak-kanak. Novel Beruk karya Pak Azizi Abdullah pun begitu juga. Novel ini mempunyai kesan yang mendalam terhadap diri saya, sehingga semasa kanak-kanak saya pernah berkata kepada seekor kucing kesayangan saya supaya menunggu saya di universiti.

Inilah yang menyebabkan saya mengalir air mata. Saya telah memiliki novel Beruk lebih berbelas tahun dahulu, dan sekarang saya dapat membaca kesinambungannya pula. Saya ingin tahu apa yang terjadi kepada Alias selepas kematian beruknya. Ah, sekarang minggu peperiksaan. Saya pasti agak lambat menghabiskan novel Memoir Seorang Guru ini.

Sambil menunggu makan malam disiapkan oleh tukang masak di kafe, saya boleh membaca novel ini untuk menenangkan fikiran. Pada waktu petang, barangkali saya akan ada kesempatan untuk membelek novel ini. Ini novel kesayangan saya juga!

Ini ulasan yang tidak lengkap mengenai novel Memoir Seorang Guru. Saya belum selesai membaca novel ini tetapi saya berasa sangat teruja untuk mengulasnya secara ringkas.

Pautan berkaitan: Novel Beruk - Haji Azizi Haji Abdullah - 1991


Fakta Novel:

Judul : Memoir Seorang Guru
Pengarang : Azizi Haji Abdullah
Penerbit : Alaf 21
Genre : Novel Dewasa
Mukasurat : 299 halaman
Cetakan Pertama : 2007
ISBN : 9789831243152