BLOG DUKE AMIENE REV

Isnin, Jun 16, 2008

Adakah Anda Seorang yang Lebih Cenderung Menggunakan Otak Kiri?

Menjadi seorang berkecenderungan otak kiri atau berkecenderungan otak kanan langsung tidak menilai anda ini seorang yang berguna atau tidak berguna kerana setiap jenis kecenderungan memiliki kelebihan dan kelemahannya yang tersendiri. Berikut adalah antara soalan-soalan yang perlu anda jawab YA atau TIDAK secara jujur terhadap diri anda untuk menentukan sama ada anda ini seorang yang berkecenderungan otak kiri atau berkecenderungan otak kanan.
  • Adakah anda pernah mengalami kehilangan pendengaran akut?
  • Adakah anda pernah memotong label yang terdapat pada baju?
  • Adakah anda lebih selesa berpakaian yang dibuat daripada kain atau bahan yang lebih lembut berbanding pakaian yang dibuat daripada kain atau bahan yang kasar?
  • Adakah anda merupakan seorang yang tidak suka untuk menonjolkan diri?
  • Adakah semasa diminta mengeja sesuatu perkataan, anda seolah-olah dapat melihat perkataan tersebut di minda, atau menyebutnya berdasarkan apa yang anda dengar (secara phonetic)?
Sekiranya jawapan anda lebih banyak YA untuk soalan-soalan di atas, maka anda adalah seorang yang lebih cenderung menggunakan otak kiri.


Ikuti
entri khas mengenai Kecenderungan Otak Kiri dan Otak Kanan pada setiap hari Isnin; 2, 9, 16, 23 dan 30 haribulan Jun 2008. .