BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Jun 05, 2008

Bahasa SMS Di Dalam Blog: Remaja Memberontak Menerusi Bahasa?

Bahasa SMS Di Dalam Blog: Remaja Memberontak Menerusi Bahasa?
Penulis: Amiene Rev (C) 2008

Bahasa SMS dan ejaan-ejaan yang melanggar struktur ejaan bahasa yang sebenar kini semakin menguasai dunia kita. Penggunaan bahasa SMS di dalam blog kadangkala menimbulkan rasa gusar di kalangan individu tertentu mengenai masa depan ejaan perkataan-perkataan di dalam Bahasa Melayu. Persoalannya adakah kewujudan bahasa SMS ini merupakan satu cara meluahkan rasa memberontak di kalangan remaja kita?

Jika diteliti, bahasa SMS sebenarnya memiliki kebaikan dan keburukannya. Kebaikan bahasa SMS ialah dapat menyampai sesuatu maklumat dengan lebih banyak di dalam ruang kotak SMS yang terhad selain dapat menjimatkan nilai kredit telefon bimbit seseorang.

Bahasa SMS juga merupakan satu cara efektif untuk mencatat nota atau maklumat penting dengan pantas dalam satu-satu minit mesyuarat, temubual atau di dewan kuliah bagi para pelajar, wartawan dan setiausaha.

Keburukan bahasa SMS pula ialah struktur ejaannya didapati tidak menghormati ejaan sebenar dan seolah-olah memaparkan sifat memberontak, inginkan kebebasan, ingin lari daripada peraturan bagi golongan tertentu. Medan siber yang terkenal dengan kebebasannya bukan sahaja, kewujudan blog sebagai suara rakyat, di mana rakyat bebas menerbitkan pandangan sendiri, dan mencuba memaparkan sesuatu yang mungkin tidak akan diluluskan oleh media-media cetak dan elektronik yang dimiliki oleh syarikat-syarikat tempatan

Bahasa SMS juga seolah-olah mencerminkan seseorang itu tidak memiliki banyak masa untuk menulis blog atau lebih teruk, malas hendak menulis tetapi mahu juga meluahkan sesuatu di dalam blog.

Penggunaan bahasa SMS juga menyukarkan pengguna internet untuk mencari atau merujuk sesuatu di dalam blog tersebut. Sekiranya penulis blog ada maklumat umum atau penting untuk disampaikan kepada umum, penulis blog digalakkan menulis dengan menggunakan ejaan yang betul. Sesetengah bahasa SMS tidak menggunakan singkatan yang seragam dan ini kadangkala boleh menimbulkan salah tafsiran di kalangan pembaca tertentu.

Penggunaan bahasa SMS di dalam blog juga menyebabkan penterjemahan Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris menerusi perisian atau laman-laman penterjemah tertentu tidak dapat dilaksanakan. Ini menyebabkan maklumat yang tertulis di dalam sesebuah blog itu lebih terfokus dan hanya untuk rujuan si penulis blog itu sahaja dan tidak bersifat mesra pengunjung; tidak bersifat universal.

Ada pendapat yang mengatakan bahasa SMS cenderung digunakan oleh golongan remaja. Ini barangkali benar. Didapati penulis-penulis blog di bawah usia 30 tahun cenderung menggunakan bahasa SMS. Golongan dewasa pula nampaknya lebih menghormati bahasa dengan menggunakan struktur ejaan yang betul semasa menulis. Barangkali faktor kematangan dan kesedaran terhadap kepentingan bahasa kepada generasi akan datang telah mengubah mereka menjadi lebih berkesedaran dalam menerbitkan satu-satu perkataan di dalam tulisan blog masing-masing.

Struktur ejaan bahasa SMS sememangya tampak serasi dengan jiwa kebudak-budakan seorang remaja. Apabila kita melihat dan membaca satu-satu perkataan yang dieja dengan menggunakan bahasa SMS seolah-olah mencerminkan sifat nakal, manja, berpusat kendiri dan kebudak-budakan si penulis. Bahasa SMS juga mencerminkan betapa rendahnya nilai menghargai bahasa dalam diri penulis tersebut. Adakah wajar kita membendung penggunaan bahasa SMS?

Adakah benar bahasa SMS merupakan satu bentuk pemberontakan remaja menerusi bahasa? Mari kita perhatikan perkembangan penulisan blog anak-anak remaja pada hari ini, tahun lalu, atau beberapa tahun yang lalu untuk dibandingkan dengan cara penggunaan bahasa di dalam blog mereka pada masa akan datang? Jawapan akan diperolehi pada masa itu.

Saya mencadangkan agar diadakan kajian yang mendalam mengenai bahasa SMS dan kaitannya dengan moral sesuatu bangsa agar pelbagai persoalan dan pernyataan yang dicetuskan dalam esei ini akan dapat dijawab pada kemudian hari.