BLOG DUKE AMIENE REV

Selasa, Jun 03, 2008

Pak Arab Sungguh Menepati Janji - Spageti Sepinggan RM4

Entri ini ditulis berminggu-minggu lebih awal dan dijangka akan tersiar di blog ini pada tarikh yang sekian-sekian.


Terkenang Semasa Dulu: Spageti Sepinggan Empat Ringgit Sahaja

Sebelum ini, Pak Arab ini pernah berkata kepada aku,"Next time when you come here, SMS me what you want to eat and I'll prepare for you. When you come here, your dinner is ready. Take my phone number."

Dan, kemudian suatu hari aku melakukan seperti yang dipintanya. Apabila aku datang ke gerai, aku mencarinya. Didapati spageti belum siap.

Orang Arab itu serba salah. Dia memeriksa telefon bimbitnya. Didapati ada mesej aku. Sebenarnya telefon bimbitnya tidak ada bersamanya ketika itu, oleh itu dia tidak tahu ketibaan SMS aku.

"I will prepare for your dinner." Dia bergegas ke dapur, memasak spageti. Air mukanya muram sahaja. Barangkali dia tidak puas hati kerana gagal menunaikan janji.

Dia menghidangkan sepinggan besar spageti yang aku rasa cukup untuk tiga orang. Dia memohon maaf kepadaku kerana kesilapannya.

Semasa aku hendak membayar, dia menyatakan harganya sekitar empat Ringgit Malaysia sahaja. Spageti yang boleh mencecah nilai sekitar dua puluh ringgit kini berharga sekitar RM4.

Ternyata, orang Arab yang berasal dari Iraq ini sangat menepati janji. Malaysia patut berurusniaga dengan orang Arab dari Iraq. Ini suatu pelaburan besar dan baik kerana orang Arab sangat menjaga maruah dan janjinya.

Aku juga sebelum ini pernah mendengar kisah seorang Arab di Malaysia, seorang pensyarah yang meminta seorang pemandu teksi supaya datang ke kediamannya setiap pagi untuk menghantarnya ke tempat kerja. Suatu hari dia bangun lambat, dan selepas lama menunggu, si pemandu teksi pun berlalu pergi. Orang Arab itu bangun dan didapati teksi tidak ada, lalu dia menelefon teksi yang lain. Pemandu teksi itu gagal menghubungi orang Arab itu.

Keesokan harinya orang Arab itu bangun awal dan menelefon pemandu teksi itu. Dia meminta maaf kepada pemandu teksi itu dan memberikan wang tambang untuk dua hari. Lihat betapa amanahnya orang Arab.

Malaysia harus mempelbagaikan urusniaga dengan orang Arab. Janji orang Arab bukan sebarang janji. Mereka boleh dipercayai. Pegangan dan pendirian mereka terhadap Islam, cukup kuat.

Janji itu maruah.