BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Jun 04, 2008

Exoskeleton Iron Man Kini Realiti - Amerika VS Jepun

HAL Eksoskeleton ciptaan CYBERDYNE (Jepun)
Photo: Courtesy of the CYBERDYNE Inc./Corbis


Iron Man adalah adiwira ciptaan Stan Lee sekitar tahun 60'an untuk komik Marvel. Jika kita sedar, idealogi orang-orang seni selalunya akan direalisasikan oleh orang-orang sains. Kreativiti dan logik mencetuskan teknologi yang dicipta berdasarkan hukum sains dan fizik.


HAL: Eksoskeleton Jepun (keluaran CYBERDYNE)

Teknologi eksoskeleton CYBERDYNE ini sebenarnya telah diperkenalkan sejak Jun 2004. Fungsi utamanya adalah untuk membantu para doktor dan pakar terapi fizikal, selain membantu dalam kerja-kerja mengangkat barang berat. Eksoskeleton ini memiliki berat 23 kilogram, menggunakan bateri 100 AC dan boleh bertahan selama 5 jam.

Bermula Oktober 2008, CYBERDYNE akan mengeluarkan 500 unit eksoskeleton HAL setahun.


XOS: Perang atau Bahagia?
Kini teknologi eksoskeleton bukan lagi suatu igauan, sebaliknya sudah direalisasikan dalam dunia nyata. Mungkin ada yang beranggapan kewujudan eksoskeleton ini akan mencetus perang manusia super, tetapi dari sudut yang lain, eksoskeleton ini juga merupakan satu berita gembira bagi mereka yang lumpuh. Eksoskeleton juga akan dapat membantu ahli bomba untuk mengalihkan objek-objek berat sama ada di lokasi kebakaran, di lokasi gempa bumi atau di lokasi kemalangan.

Rex Jameson, seorang jurutera, telah menguji kekuatan eksoskeleton XOS, ciptaan Jacobsen ini dengan mengangkat bar angkat berat sekitar 91 kilogram beratus-ratus kali tanpa berasa penat. Selain itu dia juga telah menggunakan eksoskeleton ini untuk berlari, bermain bola sepak, mendaki tangga sambil mengangkat beban sekitar 68 kilogram tanpa rasa penat.

Raytheon Sarcos, sebuah syarikat robotik kini bekerja selama dua tahun untuk ketenteraan Amerika di bawah kontrak bernilai 10 juta Dolar Amerika.


Eksoskeleton ciptaan Stephen Jacobsen
Photo: Courtesy of Raytheon Company