BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Jun 11, 2008

Hakcipta Karya Sastera

SOALAN: Adakah syarikat, organisasi atau badan-badan tertentu untuk mendaftarkan hakcipta pengkarya bagi karya sastera?

JAWAPAN: Setiap karya sastera asli, yang ditulis oleh warganegara Malaysia atau pemastautin tetap Malaysia, akan mendapat perlindungan secara automatik. Tida ada organisasi, syarikat atau badan khas ditugaskan untuk tujuan pendaftaran hakcipta.

Penerbit sama sekali tidak berhak mengatakan karya yang seorang penulis yang diterbitkan penerbit itu sebagai hakcipta penerbit melainkan penulis menjual hakcipta karya tersebut kepada penerbit. Oleh itu penulis dinasihatkan supaya tidak menjual apa-apa karya sastera kepada penerbit untuk mengelakkan penyesalan tidak berkesudahan seperti yang pernah menimpa beberapa orang penulis dan pengkarya terkenal sebelum ini.

Setiap karya yang kita tulis, walau pun tidak mendapat perhatian penerbit berkemungkinan akan menjadikan kita jutawan. Terdapat banyak peristiwa yang mengujakan di mana manuskrip-manuskrip penulis-penulis novel baru ditolak oleh ramai penerbit dengan pelbagai alasan seperti, buku ini tidak akan laris di pasaran, buku ini tidak dapat menarik ramai peminat, buku ini tahyul dan sebagainya yang kemudiannya, menjadi buku terlaris di pasaran. Contoh kisah seperti ini ialah, buku Harry Potter karangan Puan Rowling.

Oleh itu jangan sesekali terperangkap dengan muslihat penerbit yang berkata, "Buku awak ni kalau dijual, mungkin tak untung. Tak laris. Tapi saya nak tolong awak, apa kata awak jual hakcipta buku ini kepada saya. Saya bayar awak RM5000."

Dan, tiba-tiba buku yang telah dijual hakcipta itu diterbitkan dan laris di pasaran pula, penerbit dapat RM50,000 dan si penulis cuma mendapat RM5000. Apa cerita? Sebenarnya, menerusi royalti yang berterusan, si penulis boleh mendapat keuntungan royalti setiap tahun sehingga melebihi RM50,000. Setiap karya penulis umpama satu pelaburan. Sekiranya si penerbit tidak lagi mahu menerbitkan karya tersebut, penulis boleh menerbitkan karya tersebut di penerbitan lain pula atau menerbitkannya sendiri. Penulis boleh mendapat keuntungan lagi.

Terdapat beberapa undang-undang hakcipta yang boleh digunakan dalam melindungi karya sastera semua penulis, antaranya:

  1. Akta Hak Cipta 1987 (Akta 332)
  2. Konvensyen Berne
  3. Perjanjian TRIPS (Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights)