BLOG DUKE AMIENE REV

Jumaat, Jun 20, 2008

Blog Panduan Menulis Skrip Drama dan Filem Bersama Zaini Kosnin


Hari ini saya menemui satu laman blog yang menarik. Laman blog ini kepunyaan seorang penulis bebas dalam pelbagai bidang penulisan. Penulis tersebut dikenali sebagai Zaini Kosnin, seorang OKU yang menulis skrip untuk telemovie seperti Impian Zanita dan Takbiratul Ihram yang bakal disiarkan di Astro tidak lama lagi.

Mana-mana penerbit yang memerlukan skrip drama atau filem, bolehlah menghubungi beliau menerusi e-mel dan no. telefon beliau yang boleh didapati di blognya.

Beliau memperturunkan ilmu dalam bidang penulisan skrip, dan sesiapa yang berminat bolehlah ke laman blog beliau di:


Sementara itu saya juga tertarik dengan sebuah laman blog yang dikenali sebagai Bicara Skrip. Laman web ini sedang mengumpul blogger-blogger yang juga merupakan penulis skrip. Menarik sungguh perkembangan ini. Perkara asas yang ingin saya tahu daripada para penulis skrip ini adalah mengenai hakcipta sesuatu karya penulis skrip. Bagaimanakah hakcipta skrip drama atau filem yang ditulis oleh seseorang penulis skrip itu dapat dikekalkan biarpun karyanya sudah diterbitkan oleh penerbit drama televisyen atau penerbit filem. Blog tersebut boleh diakses menerusi laman blog berikut: