BLOG DUKE AMIENE REV

Ahad, Jun 01, 2008

Tips Merakam Video Beruk yang Terkejut Beruk

Entri ini ditulis berminggu-minggu lebih awal, dan akan disiarkan di blog ini mengikut tarikh yang dirancang berdasarkan fungsi 'scheduled' di dalam sistem Blogger. Sekiranya entri ini tidak tersiar sila maklumkan kepada saya supaya saya dapat 'pelekung' kepala Blogger, tetapi bagaimana anda tahu bahawa entri ini tidak akan tersiar sekiranya anda tidak dapat membacanya?

Tips Merakam Video Beruk yang Terkejut Beruk

Di sini tempat aku berjoging ini terdapat satu kawasan hutan yang agak tebal. Terdapat banyak haiwan liar seperti monyet liar, rusa liar, ular, burung bangau, burung belatuk, babi hutan dan ada juga orang yang mengakui pernah melihat seekor harimau. Barangkali, seekor anak harimau atau lebih tepat, kucing yang berupa seperti harimau.

Setahu aku, haiwan liar yang boleh jadi sangat menakutkan di sini ialah sekumpulan anjing liar yang akan bertebaran di jalan raya pada waktu malam, ketika kabus dan embun mula bertindak secara aktif. Tak pernah pula aku terserempak dengan mana-mana Pak Belang atau Encik Ghazali bin Bunari di sekitar kawasan ini.

Sekumpulan monyet liar yang turun di tepi jalan pada waktu petang sentiasa menarik perhatian aku. Awas, jika anda datang ke tempat ini seorang diri. Monyet-monyet liar atau lebih tepat beruk liar, mungkin akan menyapa anda pada waktu anda hendak pulang. Semasa mendaki bukit, mereka semua ini tidak pula kelihatan tetapi semasa hendak pulang, sesiapa pun tidak dapat lari lagi daripada bertembung dengan mereka semua.

Berikan beruk ini sekeping cermin. Jangan bagi cermin sekeping tanpa, nanti luka tangan monyet-monyet ni. Letakkan cermin itu di satu kawasan yang berdekatan dengan mereka dan sediakan apa-apa kamera untuk merakam reaksi monyet.

Biarkan seketika dan pasti akan ada beberapa ekor monyet yang alim beruk menghampiri cermin tersebut. Pastikan kamera video anda sudah bersedia. Salah seekor akan mengambil cermin itu dan ‘valla’, anda sudah dapat merakan aksi beruk terkejut beruk. Sekiranya anda seorang guru bahasa atau pensyarah bahasa, maka jadikan rakaman video ini sebagai salah satu bahan bantu mengajar bagi mana-mana topik yang berkaitan.

Sekian, tips untuk hari ini.