BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Jun 11, 2011

Video Maharaja Lawak Kumpulan Sepah Minggu 11 - Rahsia Lawak Prop Disukai Penonton

RAHSIA LAWAK MENJADI DALAM MAHARAJA LAWAK
Lawak Mesra Mata dan Telinga Menghiburkan Penonton
Penulis: Amiene Rev (C) 2011

NOTA: Analisis ini saya tulis untuk membantu para peserta dan para pembaca blog Duke Amiene Rev yang berminat untuk menyertai Raja Lawak atau Maharaja Lawak pada musim yang akan datang. Anggaplah ini sebagai sokongan moral daripada saya, Amiene Rev untuk para pembaca yang ada bercita-cita untuk menceburi bidang ini. Semoga lawak anda mampu menghasilkan mesej yang baik untuk para penonton dan pendengar.

Kumpulan Sepah berjaya mempamerkan aliran jalan cerita yang baik semasa menggunakan prop. Persediaan yang rapi sebegini harus dicontohi oleh peserta-peserta kumpulan lain, lawak prop yang boleh dikatakan setanding dengan kumpulan Sepah kali ini ialah Nabil dan Jozan. Tiga faktor yang nampaknya dominan dalam persembahan yang menarik ialah kreativiti, jalan cerita dan tingkah laku berkaitan perubahan fungsi prop.

Seingat saya, dalam Raja Lawak Musim Ke-3, kumpulan Sepah juga unggul dalam lawak yang melibatkan penggunaan prop. Apa yang menarik minat para penonton ialah kreativiti menggunakan prop, serta tingkah laku yang sesuai para pelawak atau para peserta semasa menggunakan prop dan bukannya dialog.

Penonton tidak begitu suka mendengar dialog, tetapi peserta LEBIH TERHIBUR dan tertarik apabila melihat kejutan demi kejutan yang dibuat oleh para peserta Maharaja Lawak dalam mencapai misi memaksimumkan kreativiti serta idea-idea imaginasi yang sesuai dengan rupa bentuk prop tersebut. Sepah memanfaatkannya dengan baik, selain tingkah laku yang kelakar.

Usaha para peserta Maharaja Lawak memerah otak untuk mencetus kreativiti yang serba guna pasti memikat hati penonton, dan bukannya memerah otak untuk mencipta dialog. Inilah antara strategi berjaya dan strategi yang kurang berjaya yang dapat saya rumuskan hasil analisis saya terhadap video-video Raja Lawak terdahulu dengan video-video Maharaja Lawak sekarang ini.

Kegagalan kumpulan-kumpulan lawak untuk bersaing dengan senior-senior Raja Lawak dalam Maharaja Lawak jelas terserlah menerusi video-video Maharaja Lawak pada minggu-minggu sebelum ini sehingga kini.

Dialog dan jumlah perkataan yang digunakan dalam dialog tidak begitu penting. Penonton tidak suka memerah otak mentafsir ayat-ayat panjang dalam dialog. Konsep yang sama digunakan dalam buku-buku terbitan PTS Publication, di mana ayat-ayatnya ringkas dan mudah difahami. R2 didapati sukar untuk menyaingi kumpulan-kumpulan lawak yang lain kerana kecenderungan menggunakan dialog-dialog yang sememangnya kita tahu bukan senang untuk menulis skrip dialog.


Video SEPAH Maharaja Lawak Minggu Ke 11

Strategi pertandingan ialah mengutamakan rasa terhibur di kalangan penonton. Berdasarkan analisis saya lagi, kumpulan yang mengutamakan lawak jenis pengucapan mesti harus bergantung kepada contoh yang boleh diterima penonton. Kurangkan dialog atau percakapan tetapi lebihkan contoh. Nabil misalnya, menyatakan sebaris dua ayat dan kemudiannya terus kepada contoh yang tampil sebagai punch line.

Namun, ditenggelami oleh lawak yang menyokong gabungan dua deria iaitu mata dan telinga, lawak-lawak yang cenderung kepada memanaskan telinga penonton didapati gagal bertanding dengan lawak-lawak yang mesra mata dan telinga. Apatah lagi bila dialog-dialog yang diucapkan ada unsur-unsur lucah dan jijik seperti tahi, kentut, tahi hidung, berak, kudis dan sebagainya.

Kesimpulannya, lawak-lawak yang disukai penonton ialah:
  1. Tidak memenatkan telinga mendengarnya.
  2. Mesra mata dan telinga.
  3. Ringkas tetapi ada punch line.
  4. Persiapan rapi dan ada jalan cerita.
  5. Skrip jelas, melibatkan pergerakan muzik, cahaya dan prop jika perlu.
  6. Penggunaan prop mesti efektif.
  7. Dialog dan tingkah laku tidak sensitif atau kotor.
  8. Jika bermesej, mesej biarlah bertempat jangan sampai ada yang tersinggung.
Di atas merupakan antara elemen-elemen lawak yang menjamin kejayaan para pelawak. Bukan sekadar boleh digunakan dalam Maharaja Lawak atau Raja Lawak, malah mungkin boleh digunakan dalam bidang-bidang yang lain juga. Cuba imbas kembali, bagaimana Lotter dalam Akademi Fantasia berjaya menarik minat penonton untuk mengundinya kerana tingkah laku yang mencuit hati penonton.

Kepada para peserta Maharaja Lawak, semoga berjaya menghiburkan hati para penonton sekali lagi pada minggu hadapan. R2, selamat berjaya! Nabil, tingkatkan lagi usaha! Jozan, kumpulan anda memang hebat minggu ini. Jambu, jangan tenggelam dengan pujian dan sokongan peminat, tanamkan niat di hati untuk menghibur dan memberi kejutan yang menghiburkan kepada para penonton! Sepah, teruskan perjuangan anda!

Kalau boleh, saya mahu lihat semua peserta Maharaja Lawak yang masih ada ini terus ada sehingga ke pusingan akhir Maharaja Lawak. Apa yang paling saya mahukan ialah, peningkatan kualiti, khususnya R2 yang masih belum meledak dari cara persembahannya. Anda merupakan pilihan saya semasa Raja Lawak 5, namun jangan mengaku kalah. Walau pun dalam Maharaja Lawak, boleh dikatakan semua kumpulan lawak dan peserta lawak yang ada memang terbaik, Jambu (gabungan Yus - Juara Raja Lawak Musim 1 dengan Taukeh - Jaguh Keempat Raja Lawak Musim 1), Jozan (gabungan Zizan - Naib Juara dan Johan -Jaguh Ketiga Raja Lawak Musim 1), Sepah (Juara Raja Lawak Musim 3), Nabil (Juara Raja Lawak Musim 2), R2 juga boleh maju.

Selamat berjaya!!! Pastikan lawak anda mesra mata dan telinga. Jangan panaskan telinga penonton, cuit hati penonton menerusi mata dan telinga.